Yleispedagogisten opintojen merkitys musiikkipedagogiopiskelijoille
Lukin, Erika (2009)
Lataukset:
Lukin, Erika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256103
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni musiikkipedagogikoulutukseen kuuluvia yleispedagogisia opintoja. Työn tavoitteena on tuottaa tietoa musiikkipedagogikoulutuksesta, esitellä musiikin koulutusohjelman opiskelijoiden kokemuksia yleispedagogisista opinnoista sekä arvioida koulutusta saatujen tulosten valossa.
Esittelen tutkimuksessani ensin musiikkipedagogikoulutuksen käytäntöjä sekä Metropolia Ammattikorkeakoulussa että muissa ammattikorkeakouluissa ja koulutuksen nykyiseen muotoon johtaneita kehityslinjoja pedagogisten opintojen osalta.
Tein kolme teemahaastattelua opiskelijaryhmille. Haastattelut käsittelivät yleispedagogisten opintojen toteutusta sekä sisältöä ja sen vaikutuksia opiskelijoiden käytännön opetukseen.
Opiskelijat ilmaisivat ammattipedagogisten opintojen olleen käytännön opetukselle hyödyllisempiä kuin yleispedagogiset opinnot. Yleispedagogisissa opinnoissa käsitellyt asiat olivat
tuntuneet opiskelijoista vaikeasti lähestyttäviltä. He arvostivat sitä, että opinnot herättivät ajatuksia, mutta he eivät kokeneet opinnoilla olleen vaikutusta heidän käytännön opetukseensa.
Tutkimustulokset antavat aihetta pohtia musiikin koulutusohjelmien ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteistyön kehittämistä ja yleispedagogisten aineiden arvostuksen lisäämistä. Koulutusta voisi kehittää aloittelevia opettajaopiskelijoita ajatellen. Yleispedagogisten opintojen sisältöjen tulisi hyödyttää musiikkipedagogeja myös myöhemmin opetuskokemuksen kartuttua. Opinnäytetyöni tuo tietoa musiikkioppilaitoksille, instrumenttiopettajille sekä heidän koulutustaan järjestäville tahoille.
Esittelen tutkimuksessani ensin musiikkipedagogikoulutuksen käytäntöjä sekä Metropolia Ammattikorkeakoulussa että muissa ammattikorkeakouluissa ja koulutuksen nykyiseen muotoon johtaneita kehityslinjoja pedagogisten opintojen osalta.
Tein kolme teemahaastattelua opiskelijaryhmille. Haastattelut käsittelivät yleispedagogisten opintojen toteutusta sekä sisältöä ja sen vaikutuksia opiskelijoiden käytännön opetukseen.
Opiskelijat ilmaisivat ammattipedagogisten opintojen olleen käytännön opetukselle hyödyllisempiä kuin yleispedagogiset opinnot. Yleispedagogisissa opinnoissa käsitellyt asiat olivat
tuntuneet opiskelijoista vaikeasti lähestyttäviltä. He arvostivat sitä, että opinnot herättivät ajatuksia, mutta he eivät kokeneet opinnoilla olleen vaikutusta heidän käytännön opetukseensa.
Tutkimustulokset antavat aihetta pohtia musiikin koulutusohjelmien ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteistyön kehittämistä ja yleispedagogisten aineiden arvostuksen lisäämistä. Koulutusta voisi kehittää aloittelevia opettajaopiskelijoita ajatellen. Yleispedagogisten opintojen sisältöjen tulisi hyödyttää musiikkipedagogeja myös myöhemmin opetuskokemuksen kartuttua. Opinnäytetyöni tuo tietoa musiikkioppilaitoksille, instrumenttiopettajille sekä heidän koulutustaan järjestäville tahoille.