Mikro- ja pienten yritysten pankkipalvelut
Laine, Lari (2009)
Laine, Lari
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306547
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, minkälaisia ovat mikro- ja pienet yri-tykset. Minkälaisia kriteereitä niiden tulisi täyttää jotta ne luokiteltaisiin kyseisiksi yrityksiksi. Työn tavoitteena oli lisäksi selvittää millaisia pankki ja finanssialan palveluita ne tarvitsevat.
Työssä tutkittiin rahoitusalaa, millaisia palveluita alalla on tarjolla ja kuinka ne vastaavat kyseisten yritysten tarpeisiin. Teoria osassa selvitetään myös hieman pankkien tämän hetkisiä uhkia ja mahdollisuuksia niiden uusasiakashankinnassa, sekä minkälaisia keinoja niillä on säilyttää jo olemassa olevia asiakkuuksia todella kilpailulla pankkialalla.
Tutkimuksessa ei perehdytty yhtiömuodon vaikutukseen pankkipalvelujen käytös-sä. Työn laajuuden supistamiseksi työstä on rajattu markkinoilla tarjolla olevat yrityksille suunnatut vakuutukset pois. Vakuutuksia voidaan pitää nykyään myös pankkipalveluina, sillä suurin osa pankeista tarjoaa niitä. Tämän lisäksi työssä ei perehdytty pankkien sisäisiin henkilöstökysymyksiin jotka voivat vaikuttaa yrityk-sen toimintaan, kuten henkilöstön hyvinvointi.
Opinnäytetyön empiriaosuus on suunnattu Nordea Pankki Suomi Oyj: n Lahden Aleksanterinkadun 5 konttorin yrityspalvelupisteelle. Yrityspalvelupiste palvelee pääsääntöisesti pieniä yrityksiä, joilla ei ole omaa yrityspalveluneuvojaa. Yritys-palvelupiste, pankkikielellä PYRY tarjoaa mikro- pien sekä pk-yrityksille apua niiden päivittäisessä pankkiasioinnissaan. Suurin osa asiakkaista on mikro- ja pienyrityksiä.
Tutkimus on suunnattu ainoastaan mikro- ja pienille yrityksille. Kyselyn tarkoi-tuksena oli selvittää millaisia pankkipalveluita nämä yritykset pitävät tärkeimpinä ja kuinka ne muuttuvat yrityksen iän myötä.
Työssä tutkittiin rahoitusalaa, millaisia palveluita alalla on tarjolla ja kuinka ne vastaavat kyseisten yritysten tarpeisiin. Teoria osassa selvitetään myös hieman pankkien tämän hetkisiä uhkia ja mahdollisuuksia niiden uusasiakashankinnassa, sekä minkälaisia keinoja niillä on säilyttää jo olemassa olevia asiakkuuksia todella kilpailulla pankkialalla.
Tutkimuksessa ei perehdytty yhtiömuodon vaikutukseen pankkipalvelujen käytös-sä. Työn laajuuden supistamiseksi työstä on rajattu markkinoilla tarjolla olevat yrityksille suunnatut vakuutukset pois. Vakuutuksia voidaan pitää nykyään myös pankkipalveluina, sillä suurin osa pankeista tarjoaa niitä. Tämän lisäksi työssä ei perehdytty pankkien sisäisiin henkilöstökysymyksiin jotka voivat vaikuttaa yrityk-sen toimintaan, kuten henkilöstön hyvinvointi.
Opinnäytetyön empiriaosuus on suunnattu Nordea Pankki Suomi Oyj: n Lahden Aleksanterinkadun 5 konttorin yrityspalvelupisteelle. Yrityspalvelupiste palvelee pääsääntöisesti pieniä yrityksiä, joilla ei ole omaa yrityspalveluneuvojaa. Yritys-palvelupiste, pankkikielellä PYRY tarjoaa mikro- pien sekä pk-yrityksille apua niiden päivittäisessä pankkiasioinnissaan. Suurin osa asiakkaista on mikro- ja pienyrityksiä.
Tutkimus on suunnattu ainoastaan mikro- ja pienille yrityksille. Kyselyn tarkoi-tuksena oli selvittää millaisia pankkipalveluita nämä yritykset pitävät tärkeimpinä ja kuinka ne muuttuvat yrityksen iän myötä.