Lapsen osallisuus toiminnassa ja sen suunnittelussa lasten ja kasvattajien kokemana : Näkemyksiä lasten osallisuudesta pienryhmäpedagogiikkaa harjoittavassa päiväkodissa
Lahti, Laura; Polvi, Kirsi; Hela, Emmi (2013)
Lahti, Laura
Polvi, Kirsi
Hela, Emmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301161457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301161457
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lapsen osallisuutta toiminnassa ja sen suunnittelussa päiväkodissa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi pienryhmäpedagogiikkaa harjoittava päiväkoti Hattulan kunnassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella lasten ja kasvattajien näkemyksiä lapsen osallisuudesta. Tavoitteena oli saada lapsi tietoiseksi omasta osallisuudestaan sekä vaikutusmahdollisuuksistaan. Tarkoituksena oli myös lisätä kasvattajien tietoisuutta lasten osallisuuden kokemuksista sekä omista näkemyksistään lasten osallisuuteen liittyen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös, miten kasvattajat mahdollistavat lasten osallisuuden toiminnassa ja sen suunnittelussa. Lisäksi tutkittiin, miten osallisuutta voidaan vahvistaa pienryhmäpedagogiikan avulla.
Opinnäytetyön keskeisimmät teoreettiset käsitteet olivat lapsen osallisuus, viisivuotiaan lapsen kehityspsykologia, pienryhmäpedagogiikka sekä lapsen ja kasvattajan välinen vuorovaikutus. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja siinä käytetyt aineistonhankintamenetelmät olivat avoin kysely kasvattajille sekä teemahaastattelu lapsille. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön yhtenä tutkimustuloksena voitiin esittää, että lapset kokivat olevansa osallisia päiväkodissa. Lisäksi kasvattajat edesauttoivat lasten osallisuuden toteutumista kuulemalla ja rohkaisemalla. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että pienryhmäpedagogiikka ja sen kehittäminen vahvistavat lasten osallisuuden toteutumista päiväkodissa. Opinnäytetyöstä on mahdollista tehdä jatkotutkimuksia liittyen osallisuutta tukeviin menetelmiin tai pienryhmäpedagogiikan kehittämiseen päiväkodeissa.
Opinnäytetyön keskeisimmät teoreettiset käsitteet olivat lapsen osallisuus, viisivuotiaan lapsen kehityspsykologia, pienryhmäpedagogiikka sekä lapsen ja kasvattajan välinen vuorovaikutus. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja siinä käytetyt aineistonhankintamenetelmät olivat avoin kysely kasvattajille sekä teemahaastattelu lapsille. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön yhtenä tutkimustuloksena voitiin esittää, että lapset kokivat olevansa osallisia päiväkodissa. Lisäksi kasvattajat edesauttoivat lasten osallisuuden toteutumista kuulemalla ja rohkaisemalla. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että pienryhmäpedagogiikka ja sen kehittäminen vahvistavat lasten osallisuuden toteutumista päiväkodissa. Opinnäytetyöstä on mahdollista tehdä jatkotutkimuksia liittyen osallisuutta tukeviin menetelmiin tai pienryhmäpedagogiikan kehittämiseen päiväkodeissa.