Mahana Salons du Tourisme -messut matkailuyritysten markkinointikeinona : Tutkimus Lyonin matkamessujen hyödyllisyydestä ja vahvuuksista
Mikkilä, Riikka (2012)
Mikkilä, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281798
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli selvittää Ranskan Lyonissa järjestettävien, Mahana Salons du Tourisme -matkamessujen hyödyllisyyttä näytteilleasettajille sekä vahvuuksia markkinointikeinona. Työ tehtiin Mahana Salons du Tourisme -messujen järjestäjälle, Marianne Chandernagorille, mutta myös suomalaiset matkailuyritykset voivat hyötyä tutkimuksesta suunnitellessaan ulkomaisille messuille osallistumista.
Kyselylomakkeen, haastattelun ja havainnoinnin avulla pyrin selvittämään tapahtuman vahvuuksia sekä näytteilleasettajien kokemuksia messujen kannattavuudesta. Nämä yleisömessut vaikuttivat mielenkiintoiselta tutkimuskohteelta niiden monipuolisuuden ja kansainvälisyyden vuoksi ja ne järjestettiin sopivasti opiskelijavaihtoni aikana, joten pääsin itse ottamaan osaa messutapahtumaan.
Tuloksista selvisi, että tapahtuman suurimmat vahvuudet liittyivät sen sijaintiin, monipuolisuuteen ja tunnettavuuteen. Tapahtumaa voidaan sanoa kannattavaksi markkinointikeinoksi matkailuyrityksille muuan muassa siitä syystä, että sillä on ollut positiivinen vaikutus yritysten asiakaskuntaan edellisinä vuosina. Myös yritysten lukuisat osallistumiskerrat messutapahtumaan viestivät sen kannattavuudesta. Asioita, joihin näytteilleasettajat eivät olleet tyytyväisiä olivat mm. langattoman internet-yhteyden puute sekä messutapahtuman kalleus.
Kyselylomakkeen, haastattelun ja havainnoinnin avulla pyrin selvittämään tapahtuman vahvuuksia sekä näytteilleasettajien kokemuksia messujen kannattavuudesta. Nämä yleisömessut vaikuttivat mielenkiintoiselta tutkimuskohteelta niiden monipuolisuuden ja kansainvälisyyden vuoksi ja ne järjestettiin sopivasti opiskelijavaihtoni aikana, joten pääsin itse ottamaan osaa messutapahtumaan.
Tuloksista selvisi, että tapahtuman suurimmat vahvuudet liittyivät sen sijaintiin, monipuolisuuteen ja tunnettavuuteen. Tapahtumaa voidaan sanoa kannattavaksi markkinointikeinoksi matkailuyrityksille muuan muassa siitä syystä, että sillä on ollut positiivinen vaikutus yritysten asiakaskuntaan edellisinä vuosina. Myös yritysten lukuisat osallistumiskerrat messutapahtumaan viestivät sen kannattavuudesta. Asioita, joihin näytteilleasettajat eivät olleet tyytyväisiä olivat mm. langattoman internet-yhteyden puute sekä messutapahtuman kalleus.