Autististen piirteiden yhteys kommunikaation riskitekijöihin
Sivén, Silva (2013)
Sivén, Silva
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301291818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301291818
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota lastenneuvolan terveydenhoitajille tietoa kommunikaatiovaikeuksien varhaisista piirteistä ja niiden yhteydestä kielenkehityksen pulmiin ja laajempiin kehityksen häiriöihin kuten autismin kirjoon. Teoreettisena viitekehyksenä on lapsen kielen kehityksen esikielellinen vaihe ja autistisen käyttäytymisen taustateorioita. Toiminnallisena osuutena rakennettiin apuvälineeksi lastenneuvolatyöhön esikielelliseen vaiheeseen liittyvä esite. Ajatuksena oli ennaltaehkäisy ja varhainen tuki. Esite pohjautuu kielen kehityksen ja kommunikaation seulontamenetelmien nostamiin riskitekijöihin, jotka perustuvat tutkittuun tietoon. Tavoitteena oli esitteen avulla lisätä terveydenhoitajien tietoisuutta ja keinoja ohjata vanhempia tukemaan lapsensa kommunikaatiotaitoja sekä vahvistamaan pienokaisen ja vanhempien välisen vuorovaikutuksen ja kommunikaation rakentamista tärkeässä esikielellisessä vaiheessa (0kk-1,5/2v).
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kielen kehityksen ja autismin kirjon riskitekijöitä vauva- ja taaperoikäisellä ja ajankohtaa rajattiin lapsen esikielelliseen vaiheeseen. Työssä todettiin molempien riskitekijöiden olevan samantyyppisiä, osin jopa samanlaisia. Myöhemmässä vaiheessa autistiset piirteet kehityksen edetessä muuntuvat ja erottuvat kielen kehityksen häiriöistä.
Periaatteena oli, että kotiin vietävä esite sisältää myös käytännön vinkkejä ja harjoituksia lapsiperheen arjen vuorovaikutustilanteisiin. Esite orientoi vanhempia tarkkailemaan lapsen vuorovaikutusta kotiympäristössä, ja siten neuvola saa kokonaisvaltaisemman kuvan lapsen kommunikaation kehityksestä. Lapsi tarvitsee vanhemman kommunikointiin, jotta vuorovaikutuksesta tulee merkityksellistä. Kuitenkin erilaiset viivästymät saattavat vaikeuttaa vuorovaikutuksen luomista, ja näissä tilanteissa on tärkeää tarjota vanhemmille tukea ja keinoja, jotta vuorovaikutuksellinen suhde saadaan luotua.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kielen kehityksen ja autismin kirjon riskitekijöitä vauva- ja taaperoikäisellä ja ajankohtaa rajattiin lapsen esikielelliseen vaiheeseen. Työssä todettiin molempien riskitekijöiden olevan samantyyppisiä, osin jopa samanlaisia. Myöhemmässä vaiheessa autistiset piirteet kehityksen edetessä muuntuvat ja erottuvat kielen kehityksen häiriöistä.
Periaatteena oli, että kotiin vietävä esite sisältää myös käytännön vinkkejä ja harjoituksia lapsiperheen arjen vuorovaikutustilanteisiin. Esite orientoi vanhempia tarkkailemaan lapsen vuorovaikutusta kotiympäristössä, ja siten neuvola saa kokonaisvaltaisemman kuvan lapsen kommunikaation kehityksestä. Lapsi tarvitsee vanhemman kommunikointiin, jotta vuorovaikutuksesta tulee merkityksellistä. Kuitenkin erilaiset viivästymät saattavat vaikeuttaa vuorovaikutuksen luomista, ja näissä tilanteissa on tärkeää tarjota vanhemmille tukea ja keinoja, jotta vuorovaikutuksellinen suhde saadaan luotua.