Logistiikkapalveluyrityksen hankintastrategian rakentaminen
Valkeinen, Panu (2012)
Valkeinen, Panu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302052057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302052057
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksen tarkoituksena oli luoda Suomen DSV:lle yrityksen strategiaa, arvoja ja ostopolitiikkaa tukeva hankintastrategia hyödyntäen strategiakarttaa ja toteuttaa sitä kiinteistöpalveluiden hankinnoissa teoreettisen viitekehyksen malleja ja metodeja hyö-dyntäen. Hankinnat olivat pääsääntöisesti toteutettu hajautetusti eikä erillistä hankintaor-ganisaatiota ollut. Tästä johtuen hankintojen kokonaisvaltainen johtaminen ja tavoitteiden asettaminen ei ole ollut mahdollista.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Työ aloitettiin nykytilan analysoinnilla, eli tekemällä spend analyysi hankintaryhmien ja voluumien selvittämiseksi. Kaikki analyyseissä käytettä-vä tilastotieto kerättiin kahdesta taloushallinnon järjestelmästä. Hankintatoimen strate-giakartta rakentui teoreettisen viitekehyksen teorioista sekä yrityksen tarpeista. Spend analyysin sekä strategiakartan tuloksena tutkija pystyi luomaan hankintatoimen strategian. Osana strategian jalkauttamista tehtiin kolmivaiheinen kysely ostajille eri organisaatioista hankintaprosessin ongelmien ja pullonkaulojen selvittämiseksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui pääasiassa hankintatoimen kehittämisen ja johtamisen teorioista sekä strategiakartan teorioista. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin joh-tamismenetelmien teorioita tehokkaan hankintaprosessin ja –mallin luomiseksi.
Työn tuloksena saatiin hankintatoimen strategiakartta ja strategia joka jalkautettiin onnis-tuneesti. Kohteena olleelle hankintaryhmällä asetettiin strategiset mittarit strategiakartasta ja tulokset olivat hyviä, kuten toimittajien määrän väheneminen ja hankintavolyymien kes-kittämisen tehostuminen, hankintaprosessi tehostui ja tilauksen läpimenoaika pieneni huomattavasti. Kaikki tuloksen osoittavat, että strategiakarttaa voidaan soveltaa hankinta-strategian rakentamiseen ja jalkauttamiseen.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Työ aloitettiin nykytilan analysoinnilla, eli tekemällä spend analyysi hankintaryhmien ja voluumien selvittämiseksi. Kaikki analyyseissä käytettä-vä tilastotieto kerättiin kahdesta taloushallinnon järjestelmästä. Hankintatoimen strate-giakartta rakentui teoreettisen viitekehyksen teorioista sekä yrityksen tarpeista. Spend analyysin sekä strategiakartan tuloksena tutkija pystyi luomaan hankintatoimen strategian. Osana strategian jalkauttamista tehtiin kolmivaiheinen kysely ostajille eri organisaatioista hankintaprosessin ongelmien ja pullonkaulojen selvittämiseksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui pääasiassa hankintatoimen kehittämisen ja johtamisen teorioista sekä strategiakartan teorioista. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin joh-tamismenetelmien teorioita tehokkaan hankintaprosessin ja –mallin luomiseksi.
Työn tuloksena saatiin hankintatoimen strategiakartta ja strategia joka jalkautettiin onnis-tuneesti. Kohteena olleelle hankintaryhmällä asetettiin strategiset mittarit strategiakartasta ja tulokset olivat hyviä, kuten toimittajien määrän väheneminen ja hankintavolyymien kes-kittämisen tehostuminen, hankintaprosessi tehostui ja tilauksen läpimenoaika pieneni huomattavasti. Kaikki tuloksen osoittavat, että strategiakarttaa voidaan soveltaa hankinta-strategian rakentamiseen ja jalkauttamiseen.