Mainosmediat ja -muodot muutoksessa: trendit vuonna 2018
Siimes, Hanna (2013)
Siimes, Hanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072158
Tiivistelmä
Media- ja mainosmaailma muuttaa muotoaan entistä vauhdikkaammin. Opinnäytetyössä tarkastellaan eri mainos- ja mediakanavien käyttöä mainonnassa nykypäivänä sekä tutkitaan näkymiä viiden vuoden päähän. Työn ensisijaisena tarkoituksena on luoda ymmärrystä mediamainonnan muutoksista sekä arvioida minkälaiset trendit ovat vallalla viiden vuoden päästä mainoskanavavalintoja tehtäessä. Teoriapohjan ja tutkimuksen tavoitteena on toimia media- sekä mainosalalla työskentelevien asiantuntijoiden työkaluna sekä investointipäätösten tukena.
Teoreettinen viitekehys on muodostunut kirjallisuuden perusteella sekä esimerkiksi alalla pitkään työskennelleiden henkilöiden blogien pohjalta. Osana opinnäytetyötä on toteutettu kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus kuudelle mainonnan, markkinoinnin sekä medioiden parissa työskentelevälle avainhenkilölle. Haastattelut suoritettiin puhelimitse loppuvuoden 2012 sekä alkuvuoden 2013 aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ennuste mediamainonnan tulevaisuuden näkymistä sekä selvittää perinteisten medioiden asemaa lähitulevaisuudessa.
Teoreettinen viitekehys tukee saatuja tutkimustuloksia hyvin. Mediavalintoihin vaikuttavat tekijät säilyvät lähitulevaisuudessa hyvin paljolti samoina kuin nykypäivänäkin. Suurimmat muutokset tullaan kokemaan internetin kehittymisen suhteen. Ajoittain synkistäkin ennusteista huolimatta myös perinteiset mediat jatkavat olemassaoloaan. Tulevaisuuden trendejä tarkkailemalla myös mainos- ja mediavalinnoista vastaavat henkilöt pysyvät mukana siinä, mitä mediakanavaa asiakkaat kulloinkin seuraavat.
Teoreettinen viitekehys on muodostunut kirjallisuuden perusteella sekä esimerkiksi alalla pitkään työskennelleiden henkilöiden blogien pohjalta. Osana opinnäytetyötä on toteutettu kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus kuudelle mainonnan, markkinoinnin sekä medioiden parissa työskentelevälle avainhenkilölle. Haastattelut suoritettiin puhelimitse loppuvuoden 2012 sekä alkuvuoden 2013 aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ennuste mediamainonnan tulevaisuuden näkymistä sekä selvittää perinteisten medioiden asemaa lähitulevaisuudessa.
Teoreettinen viitekehys tukee saatuja tutkimustuloksia hyvin. Mediavalintoihin vaikuttavat tekijät säilyvät lähitulevaisuudessa hyvin paljolti samoina kuin nykypäivänäkin. Suurimmat muutokset tullaan kokemaan internetin kehittymisen suhteen. Ajoittain synkistäkin ennusteista huolimatta myös perinteiset mediat jatkavat olemassaoloaan. Tulevaisuuden trendejä tarkkailemalla myös mainos- ja mediavalinnoista vastaavat henkilöt pysyvät mukana siinä, mitä mediakanavaa asiakkaat kulloinkin seuraavat.