Oppimismateriaalin kehittäminen verkko-oppimisympäristöön
Lyra, Kati (2013)
Lyra, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132289
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää korukivi-jalometallialalle verkko-oppimismateriaalia lasityön suunnittelu ja valmistaminen –tutkinnon osaan. Kyseinen tutkinnon osa on laajuudeltaan kymmenen opintoviikkoa ja kuuluu ammatillisiin valinnaisiin opintoihin. Tutkinnon osa jakautuu opintojaksoihin, joita ovat tiffanytekniikka, lasinsulatus, lasihelmien valmistaminen ja lasimosaiikki. Verkko-oppimismateriaalia kehitettiin tiffanytekniikka -opintojaksolle ja sitä on tarkoitus käyttää lähiopetuksen tukena.
Kehittämishankkeen teoriaosuudessa esiteltiin verkko-opiskelua, opettajan roolia verkko-oppimisessa ja verkko-oppimismateriaalin kehittämisen tavoitteita. Verkko-oppimisympäristö antaa mahdollisuuden opetuksen kehittämiseen, koska verkko-oppimismateriaalin avulla voidaan jakaa ajanmukaista tietoa eikä opiskelu ole sidoksissa painettuihin oppikirjoihin. Verkko-oppimisympäristössä opiskelijat saavat syvennettyä tietojaan käsiteltävistä aiheista omalla ajalla tapahtuvan opiskelun muodossa ja oppitunteja voidaan käyttää enemmän kädentaitojen opetteluun.
Verkko-oppimisalustana toimii oppilaitoksessa käyttöön otettu Moodle-oppimisympäristö. Verkko-oppimismateriaalia kehitettiin Moodleen esteettömyyden ja käytettävyyden näkökulmasta. Tarkoituksena on jatkossa, että myös opiskelijat kehittävät oppimismateriaalia verkkoon, mikä innostaa heitä perehtymään lasiopintoihin syvällisemmin. Verkko-oppimismateriaali otetaan käyttöön syksyllä 2013.
Kehittämishankkeen teoriaosuudessa esiteltiin verkko-opiskelua, opettajan roolia verkko-oppimisessa ja verkko-oppimismateriaalin kehittämisen tavoitteita. Verkko-oppimisympäristö antaa mahdollisuuden opetuksen kehittämiseen, koska verkko-oppimismateriaalin avulla voidaan jakaa ajanmukaista tietoa eikä opiskelu ole sidoksissa painettuihin oppikirjoihin. Verkko-oppimisympäristössä opiskelijat saavat syvennettyä tietojaan käsiteltävistä aiheista omalla ajalla tapahtuvan opiskelun muodossa ja oppitunteja voidaan käyttää enemmän kädentaitojen opetteluun.
Verkko-oppimisalustana toimii oppilaitoksessa käyttöön otettu Moodle-oppimisympäristö. Verkko-oppimismateriaalia kehitettiin Moodleen esteettömyyden ja käytettävyyden näkökulmasta. Tarkoituksena on jatkossa, että myös opiskelijat kehittävät oppimismateriaalia verkkoon, mikä innostaa heitä perehtymään lasiopintoihin syvällisemmin. Verkko-oppimismateriaali otetaan käyttöön syksyllä 2013.