Perheiden äänet kuuluviin : asiakastyytyväisyysmittarin kehittäminen Päijät-Hämeen pikkulapsityöryhmän asiakasperheille
Lindberg, Elina; Nyberg, Sofia (2013)
Lindberg, Elina
Nyberg, Sofia
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212483
Tiivistelmä
Pienelle lapselle on elinehto, että hän saa hoivaajaltaan riittävän hyvää perushoitoa ja hänen tarpeisiinsa vastataan oikealla tavalla. Lapsella on luontainen tarve olla vuorovaikutuksessa hoitavan aikuisen kanssa. Joskus perheet tarvitsevat kuitenkin ulkopuolista apua tähän varhaiseen vuorovaikutukseen, jotta lapsi voisi kehittyä oikealla tavalla.
Aikavälillä 1.11.2011- 31.10.2013 toteutuvan Vahva pohja elämään – hankeen yhteyteen on koottu Päijät-Hämeen pikkulapsityöryhmä. Työryhmän tarkoituksena on antaa apua ja tukea perheille, joilla on ongelmia varhaisessa vuorovaikutuksessa lapsen ja vanhemman välillä. Apua annetaan tapauskohtaisesti perheen tilanne huomioon ottaen. Työryhmän tukimuotoina ovat muun muassa kotikäynnit.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on testata Päijät-Hämeen pikkulapsityöryhmän asiakkaille kehiteltyä kyselylomaketta. Kyselyssä kartoitettiin asiakasperheiden tyytyväisyyttä pikkulapsityöryhmän palveluihin sekä muun muassa sitä, kokevatko perheet tulleensa kuulluiksi omaan perheeseensä liittyvissä asioissa. Kyselylomake sisälsi 29 strukturoitua ja 21 avointa kysymystä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että kehitelty mittari oli kattava ja tarkoituksenmukainen. Päijät-Hämeen pikkulapsityöryhmä saa käyttöönsä testatun kyselylomakkeen jatkokehittelyä ja käyttöä varten. Lisäksi työryhmän työntekijät saavat tietoa kyselyn teemojen tuloksista, jotta he voivat kehittää työtään enemmän asiakasperheiden tarpeita vastaavaksi.
Aikavälillä 1.11.2011- 31.10.2013 toteutuvan Vahva pohja elämään – hankeen yhteyteen on koottu Päijät-Hämeen pikkulapsityöryhmä. Työryhmän tarkoituksena on antaa apua ja tukea perheille, joilla on ongelmia varhaisessa vuorovaikutuksessa lapsen ja vanhemman välillä. Apua annetaan tapauskohtaisesti perheen tilanne huomioon ottaen. Työryhmän tukimuotoina ovat muun muassa kotikäynnit.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on testata Päijät-Hämeen pikkulapsityöryhmän asiakkaille kehiteltyä kyselylomaketta. Kyselyssä kartoitettiin asiakasperheiden tyytyväisyyttä pikkulapsityöryhmän palveluihin sekä muun muassa sitä, kokevatko perheet tulleensa kuulluiksi omaan perheeseensä liittyvissä asioissa. Kyselylomake sisälsi 29 strukturoitua ja 21 avointa kysymystä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että kehitelty mittari oli kattava ja tarkoituksenmukainen. Päijät-Hämeen pikkulapsityöryhmä saa käyttöönsä testatun kyselylomakkeen jatkokehittelyä ja käyttöä varten. Lisäksi työryhmän työntekijät saavat tietoa kyselyn teemojen tuloksista, jotta he voivat kehittää työtään enemmän asiakasperheiden tarpeita vastaavaksi.