OLISIKO SE YKSI AIKUINEN KORVAPARI LISÄÄ : Rauman kaupungin perusopetuksen vuosiluokkien 1- 6 ja varhaiskasvatuksen päiväkotien sosiaaliohjauksen kehittämisehdotus
Nurmi, Päivi (2013)
Nurmi, Päivi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303032841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303032841
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella luokan- ja lastentarhanopettajien käsityksiä siitä mitä sosiaaliohjaus on ja sen tarpeellisuudesta perusopetuksen vuosiluokilla 1 - 6 ja varhaiskasvatuksen arjessa sekä, jos he katsovat sen tarpeelliseksi, niin kuinka se heidän mielestään tulisi toteuttaa ja kenen toimesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saadun tutkimustiedon pohjalta luoda kehittämisehdotus siitä, kuinka sosiaaliohjaus voisi tulla osaksi perusopetuksen vuosiluokkien 1 - 6 ja varhaiskasvatuksen arjen toimintaa.
Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Rauman kaupungin kasvatus- ja opetustoimen, perusopetuksen luokanopettajat ja lastentarhanopettajat.
Opinnäytteen tutkimusosuus perustui laadulliseen tapaustutkimukseen, jota ohjasi löyhästi fenomenografinen lähestymistapa ja tutkimusaineisto analysoitiin sisällön analyysiä hyväksi käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin temaattisesti jäsennellyn tutkimuslomakkeen avulla, jossa oli vain avoimia kysymyksiä ja joihin pyydettiin vastamaan esseemäisesti.
Tutkimuksesta ilmeni, että niin luokanopettajilla, kuin lastentarhanopettajillakin on hyvä käsitys siitä, mitä sosiaaliohjaus on. Lisäksi he olivat pääosin samanmielisiä katsoessaan sosiaaliohjauksen tarpeelliseksi oman työnsä tukena, mutta selkeä ero syntyi siinä, miten sosiaaliohjausta tulisi toteuttaa.
Niin luokanopettajien kuin lastentarhanopettajienkin enemmistö toivoi koulutukseensa sisällytettävän lisää sosiaaliohjauksellisia aineksia.
Kehittämisehdotus on, että perusopetuksen vuosiluokkien 1 - 6 toimintaan lisätään sosiaaliohjaaja. Toiminnan aloitus tapahtuisi kiertävän sosiaaliohjaajan toimesta, kunnes työn vaikuttavuudesta saadaan selkeä kuva. Lisäksi sosiaalitoimen osallistumista oppilashuoltoryhmän toimintaan tulisi tiivistää.
Varhaiskasvatuksen sosiaaliohjauksen järjestämisen kehittämisehdotus koskee lähinnä lastentarhanopettajille suunnattavaa lisä- ja/tai jatkokoulutusta, jossa korostuvat kasvatuskumppanuus sekä lasten ja perheiden palveluvalikon tuntemus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saadun tutkimustiedon pohjalta luoda kehittämisehdotus siitä, kuinka sosiaaliohjaus voisi tulla osaksi perusopetuksen vuosiluokkien 1 - 6 ja varhaiskasvatuksen arjen toimintaa.
Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Rauman kaupungin kasvatus- ja opetustoimen, perusopetuksen luokanopettajat ja lastentarhanopettajat.
Opinnäytteen tutkimusosuus perustui laadulliseen tapaustutkimukseen, jota ohjasi löyhästi fenomenografinen lähestymistapa ja tutkimusaineisto analysoitiin sisällön analyysiä hyväksi käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin temaattisesti jäsennellyn tutkimuslomakkeen avulla, jossa oli vain avoimia kysymyksiä ja joihin pyydettiin vastamaan esseemäisesti.
Tutkimuksesta ilmeni, että niin luokanopettajilla, kuin lastentarhanopettajillakin on hyvä käsitys siitä, mitä sosiaaliohjaus on. Lisäksi he olivat pääosin samanmielisiä katsoessaan sosiaaliohjauksen tarpeelliseksi oman työnsä tukena, mutta selkeä ero syntyi siinä, miten sosiaaliohjausta tulisi toteuttaa.
Niin luokanopettajien kuin lastentarhanopettajienkin enemmistö toivoi koulutukseensa sisällytettävän lisää sosiaaliohjauksellisia aineksia.
Kehittämisehdotus on, että perusopetuksen vuosiluokkien 1 - 6 toimintaan lisätään sosiaaliohjaaja. Toiminnan aloitus tapahtuisi kiertävän sosiaaliohjaajan toimesta, kunnes työn vaikuttavuudesta saadaan selkeä kuva. Lisäksi sosiaalitoimen osallistumista oppilashuoltoryhmän toimintaan tulisi tiivistää.
Varhaiskasvatuksen sosiaaliohjauksen järjestämisen kehittämisehdotus koskee lähinnä lastentarhanopettajille suunnattavaa lisä- ja/tai jatkokoulutusta, jossa korostuvat kasvatuskumppanuus sekä lasten ja perheiden palveluvalikon tuntemus.