Markkinoinnin opettaminen pilvessä : Pilvipalveluiden hankkiminen opetuskäyttöön
Hyyppä, Heikki (2013)
Hyyppä, Heikki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123191
Tiivistelmä
Työelämän vaatimukset asettavat oppilaitoksille tavoitteet sen suhteen, mitä heidän koulut-tamiensa opiskelijoiden tulisi työmarkkinoille siirtyessään osata. Ammattikorkeakouluissa on tarkoitus opiskella näitä asioita käytännönläheisesti ja mahdollisuuksien mukaan tarjota jotain erityisosaamista, minkä avulla juuri kyseisestä oppilaitoksesta valmistuneet saisivat paremmat valmiudet päästä suoraan oman alansa töihin.
Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi työni toimeksiantajan, Metropolia Ammattikorkeakou-lun, liiketalouden koulutusohjelman markkinoinnin opetusta tuli muuttaa. Tämän opinnäyte-työn tuloksena hankittiin kolme myynnin ja markkinoinnin tietokoneohjelmaa, joilla opiskeli-jat voivat suorittaa työelämän tehtäviä vastaavia harjoituksia eri kursseilla. Opinnäytetyössä käydään läpi tämä prosessi ja siitä selviää, miten ohjelmat käytännössä saatiin käyttöön. Tarkoituksena oli myös tuottaa materiaalia tulevien projektien onnistumisen auttamiseksi.
Käyttöönotettuja ohjelmia ei asennettu perinteisesti tietylle tietokoneelle. Sen sijaan niitä käytetään niin sanottuina pilvipalveluina internetin välityksellä palvelut tarjonneen Koodivii-dakon tarjoamilta servereiltä. Opinnäytetyössä perehdyttiin tarkemmin siihen, mitä pilvipal-velut yleisesti tarkoittavat ja mitä yritysten, jotka haluavat niitä käyttää, tulee niistä tietää.
Koska opinnäytetyön tuotoksena syntyi eräänlainen verkko-opetusympäristö, keskityttiin työssä myös verkko-opetukseen. Verkko-opetuksella kaikki opetukseen osallisina olevat voivat saavuttaa merkittäviä etuja, mutta siihen liittyy myös tiettyjä negatiivisia puolia.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin lähes niin kuin oli tarkoituskin. Hankittujen ohjelmien käyttöönotto viivästyi odottamattomista syistä johtuen - osin siksi, että osa työstä vaati ulkopuolista ammattitaitoa, jonka työsuorituksen valvominen oli käytännössä mahdo-tonta.
Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi työni toimeksiantajan, Metropolia Ammattikorkeakou-lun, liiketalouden koulutusohjelman markkinoinnin opetusta tuli muuttaa. Tämän opinnäyte-työn tuloksena hankittiin kolme myynnin ja markkinoinnin tietokoneohjelmaa, joilla opiskeli-jat voivat suorittaa työelämän tehtäviä vastaavia harjoituksia eri kursseilla. Opinnäytetyössä käydään läpi tämä prosessi ja siitä selviää, miten ohjelmat käytännössä saatiin käyttöön. Tarkoituksena oli myös tuottaa materiaalia tulevien projektien onnistumisen auttamiseksi.
Käyttöönotettuja ohjelmia ei asennettu perinteisesti tietylle tietokoneelle. Sen sijaan niitä käytetään niin sanottuina pilvipalveluina internetin välityksellä palvelut tarjonneen Koodivii-dakon tarjoamilta servereiltä. Opinnäytetyössä perehdyttiin tarkemmin siihen, mitä pilvipal-velut yleisesti tarkoittavat ja mitä yritysten, jotka haluavat niitä käyttää, tulee niistä tietää.
Koska opinnäytetyön tuotoksena syntyi eräänlainen verkko-opetusympäristö, keskityttiin työssä myös verkko-opetukseen. Verkko-opetuksella kaikki opetukseen osallisina olevat voivat saavuttaa merkittäviä etuja, mutta siihen liittyy myös tiettyjä negatiivisia puolia.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin lähes niin kuin oli tarkoituskin. Hankittujen ohjelmien käyttöönotto viivästyi odottamattomista syistä johtuen - osin siksi, että osa työstä vaati ulkopuolista ammattitaitoa, jonka työsuorituksen valvominen oli käytännössä mahdo-tonta.