Suomen kuntakohtaisen matkailuneuvonnan tutkimus : Toiminnan tehostaminen ulkoistamalla
Härkönen, Johanna (2013)
Härkönen, Johanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263688
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen kuntien ja kaupunkien matkailuneuvontojen nykytilaa, resursseja ja kiinnostusta toiminnan ulkoistamiseen. Tavoitteena on selvittää kunnallisen matkailuneuvonnan tilaa ja kartoittaa matkailuneuvontojen työntekijöiden mielipiteitä ulkoistamisen ja valtakunnallisen matkailuneuvonnan suhteen. Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää saatujen tietojen perusteella toimeksiantajan Suomen Turisti-Infon toimintaa ja parantaa yhteistyötä valtakunnallisen ja kunnallisen matkailuneuvonnan välillä. Tutkimus suoritettiin käytännössä haastattelemalla puhelimitse kuntien matkailuneuvontojen työntekijöitä. Vastauksia saatiin 84 kunnalta.
Tutkimustulokset osoittivat matkailuneuvontojen olevan enimmäkseen itsenäisiä toimijoita, mutta myös kiinnostusta yhteistyöhön ja ulkoistamiseen oli havaittavissa. Markkinointi- ja mainontatavat olivat suurimmalla osalla vastanneista kunnista hyvin perinteiset, mutta internetin vaikutus oli silti nähtävissä ja tulee näkymään tulevaisuudessa enemmän. Tulokset osoittivat kuntien matkailuneuvontojen henkilöstön suhtautuvan Suomen Turisti-Infoon ja sen palveluihin positiivisesti, mutta tietämystä joiltain osin olisi hyvä lisätä jatkossa.
Tiedottamista ja yhteistyötä olisi hyvä lisätä tulevaisuudessa Suomen Turisti-Infon ja kuntien välillä, jotta toiminta tulisi molemmille tahoille entistä tuottavammaksi. Matkailuneuvontoja olisi lisäksi hyvä tutkia jatkossakin vielä laajemmalla skaalalla, jotta saataisiin otettua huomioon vaihtuvat suhdanteet ja esimerkiksi digitaalinen murros.
Tutkimustulokset osoittivat matkailuneuvontojen olevan enimmäkseen itsenäisiä toimijoita, mutta myös kiinnostusta yhteistyöhön ja ulkoistamiseen oli havaittavissa. Markkinointi- ja mainontatavat olivat suurimmalla osalla vastanneista kunnista hyvin perinteiset, mutta internetin vaikutus oli silti nähtävissä ja tulee näkymään tulevaisuudessa enemmän. Tulokset osoittivat kuntien matkailuneuvontojen henkilöstön suhtautuvan Suomen Turisti-Infoon ja sen palveluihin positiivisesti, mutta tietämystä joiltain osin olisi hyvä lisätä jatkossa.
Tiedottamista ja yhteistyötä olisi hyvä lisätä tulevaisuudessa Suomen Turisti-Infon ja kuntien välillä, jotta toiminta tulisi molemmille tahoille entistä tuottavammaksi. Matkailuneuvontoja olisi lisäksi hyvä tutkia jatkossakin vielä laajemmalla skaalalla, jotta saataisiin otettua huomioon vaihtuvat suhdanteet ja esimerkiksi digitaalinen murros.