Samhällspedagogen i högstadiet : Handbok för gemenskapsfrämjande arbete i skolan - en processbeskrivning
Rosenqvist, Johanna; Österberg, Charlotta (2013)
Rosenqvist, Johanna
Österberg, Charlotta
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263689
Tiivistelmä
Examensarbetets syfte är att främja välmående bland högstadieelever. Målet med arbetet är att framställa en funktionsduglig handbok om hur en samhällspedagog kan främja gemenskap i ett högstadium. Meningen är att samhällspedagogen skall främja motivation och välmående i skolan. Syftet med handboken är att främja gemenskaper i finlandssvenska högstadieskolor medan målet är att öka trivseln samt motivationen bland finlandssvenska högstadieelever.
Vårt examensarbete är handlingsbaserat och är uppdelat i två delar. Den ena är en processbeskrivning över vårt arbete som består av kartläggning, utförande samt sammanställning av handboken. Den andra delen är handboken för hur en samhällspedagog kan främja gemenskap i ett högstadium. Tidigare undersökning visar att elever i högstadiet i dagens läge i dagens läge behöver någon vuxen som lyssnar på dem, den här personen finns dock inte just nu i skolan men skulle behövas. Det är vad arbetet har baserats på.
Examensarbetet har utformat sig genom en kartläggning av forum i skolan, t.ex. rast- och lektionsverksamhet samt vänelever i Åbo stads svenska högstadieskola S:t Olofsskolan och metoden som har använts i arbetet är deltagande observation. Under processen har eleverna observerats i deras olika gemenskaper, även elevernas egna åsikter kring skolans verksamhet har beaktats. Resultatet av arbetet är en handbok med olika metoder för hur man kan främja gemenskaper i ett högstadium. Our action based thesis consists of two parts. The first part is a description of the process, which consists of mapping, execution and compiling of the handbook. The second part is the handbook for how a community educator can promote solidarities in upper comprehensive schools. Research shows that pupils need a listening grown-up in the school environment; however, such a person does not always exist despite the need. This thesis is based on these researches.
The thesis’ purpose is to promote well-being among pupils in upper comprehensive schools. The aim is produce an adequate handbook for how a community educator can promote solidarities in Swedish upper comprehensive schools. The intention is for a community educator to promote motivation and general well-being in schools. The purpose of the handbook is to encourage solidarities in Swedish upper comprehensive schools in Finland, while the goal is to increase the well-being and motivation among the pupils in the schools.
The thesis is produced in the Swedish school S:t Olofsskolan in Turku and the method that we have been using is participant observation. The solidarities have been observed during breaks, lessons and in different school activities. The pupils of the school have been observed in different solidarities, furthermore they have been asked about what kind of activities the school has to offer. The result of our thesis is a handbook that contains of different methods of how you can promote solidarities in an upper comprehensive school.
Vårt examensarbete är handlingsbaserat och är uppdelat i två delar. Den ena är en processbeskrivning över vårt arbete som består av kartläggning, utförande samt sammanställning av handboken. Den andra delen är handboken för hur en samhällspedagog kan främja gemenskap i ett högstadium. Tidigare undersökning visar att elever i högstadiet i dagens läge i dagens läge behöver någon vuxen som lyssnar på dem, den här personen finns dock inte just nu i skolan men skulle behövas. Det är vad arbetet har baserats på.
Examensarbetet har utformat sig genom en kartläggning av forum i skolan, t.ex. rast- och lektionsverksamhet samt vänelever i Åbo stads svenska högstadieskola S:t Olofsskolan och metoden som har använts i arbetet är deltagande observation. Under processen har eleverna observerats i deras olika gemenskaper, även elevernas egna åsikter kring skolans verksamhet har beaktats. Resultatet av arbetet är en handbok med olika metoder för hur man kan främja gemenskaper i ett högstadium.
The thesis’ purpose is to promote well-being among pupils in upper comprehensive schools. The aim is produce an adequate handbook for how a community educator can promote solidarities in Swedish upper comprehensive schools. The intention is for a community educator to promote motivation and general well-being in schools. The purpose of the handbook is to encourage solidarities in Swedish upper comprehensive schools in Finland, while the goal is to increase the well-being and motivation among the pupils in the schools.
The thesis is produced in the Swedish school S:t Olofsskolan in Turku and the method that we have been using is participant observation. The solidarities have been observed during breaks, lessons and in different school activities. The pupils of the school have been observed in different solidarities, furthermore they have been asked about what kind of activities the school has to offer. The result of our thesis is a handbook that contains of different methods of how you can promote solidarities in an upper comprehensive school.