Ruokatapahtuma osana lähi- ja luomuruokayrittäjän strategista markkinointia : Herkkujen Suomi 2012 -lähi- ja luomuruokatapahtuma Helsingin Rautatientorilla 23.-25.8.2012
Reunasalo, Marjaana (2013)
Reunasalo, Marjaana
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303283752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303283752
Tiivistelmä
Kiinnostus terveyttä ja sitä kautta myös ruokaa kohtaan on ollut viimeisen kymmenen vuoden ajan selvässä kasvussa. 2010-luvulla erityiseksi mielenkiinnon kohteeksi on noussut lähi- ja luomuruoka. Lähi- ja luomuruoan lisääntyneeseen kysyntään vastaa muun muassa Herkkujen Suomi -lähi- ja luomuruokatapahtuma, joka järjestettiin toista kertaa Helsingin Rautatientorilla 23.-25.8.2012 yhdessä Syystober-olutjuhlan kanssa. Kolmipäiväinen tapahtuma kokosi yhteen ympäri Suomea 18 eri maakunnasta pieniä lähi- ja luomuruoka-alan yrittäjiä esittelemään ja markkinoimaan tuotteitaan.
Vuoden 2012 Herkkujen Suomessa järjestettiin ensimmäistä kertaa ammattitapahtuma, jossa tarjottiin päivittäistavarakaupan, ravintoloiden ja pääkaupunkiseudun julkisten ruokapalveluiden valikoimista päättävillä henkilöille mahdollisuus tutustua rauhassa tapahtuman tuotteisiin ja tuottajiin. Ammattitapahtuma antoi näin elintarvikeyrittäjille ja ammattiostajille tilaisuuden luoda kontakteja ja verkostoitua.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää lähi- ja luomuruokatapahtuman merkitystä ja hyötyä elintarvikeyrittäjien liiketoiminnalle strategisen markkinoinnin näkökulmasta. Strateginen markkinointi käsittää tuotekehitysjohtamisen, tilaus- ja toimitusketjun johtamisen ja asiakassuhdejohtamisen liiketoimintaprosessit. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ruokatapahtumaan osallistuneille elintarvikeyrittäjille ja teemahaastattelua yrittäjien rekrytoinnista vastaaville alueyhteyshenkilöille. Työn tuloksena syntyivät lähi- ja luomuruokatapahtuman kehittämisen toimintamallit tukien elintarvikeyrittäjyyttä ja säilyttäen lähi- ja luomuruokatapahtuman omaleimaisuuden muiden vastaavien ruokatapahtumien joukossa.
Vuoden 2012 Herkkujen Suomessa järjestettiin ensimmäistä kertaa ammattitapahtuma, jossa tarjottiin päivittäistavarakaupan, ravintoloiden ja pääkaupunkiseudun julkisten ruokapalveluiden valikoimista päättävillä henkilöille mahdollisuus tutustua rauhassa tapahtuman tuotteisiin ja tuottajiin. Ammattitapahtuma antoi näin elintarvikeyrittäjille ja ammattiostajille tilaisuuden luoda kontakteja ja verkostoitua.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää lähi- ja luomuruokatapahtuman merkitystä ja hyötyä elintarvikeyrittäjien liiketoiminnalle strategisen markkinoinnin näkökulmasta. Strateginen markkinointi käsittää tuotekehitysjohtamisen, tilaus- ja toimitusketjun johtamisen ja asiakassuhdejohtamisen liiketoimintaprosessit. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ruokatapahtumaan osallistuneille elintarvikeyrittäjille ja teemahaastattelua yrittäjien rekrytoinnista vastaaville alueyhteyshenkilöille. Työn tuloksena syntyivät lähi- ja luomuruokatapahtuman kehittämisen toimintamallit tukien elintarvikeyrittäjyyttä ja säilyttäen lähi- ja luomuruokatapahtuman omaleimaisuuden muiden vastaavien ruokatapahtumien joukossa.