5-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisten taitojen vahvistaminen toiminnallisessa ryhmässä
Takkinen, Jenna; Hurskainen, Jelena (2013)
Takkinen, Jenna
Hurskainen, Jelena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304033928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304033928
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehtiin toimintakansio, jonka avulla voidaan toteuttaa sosioemotionaalisia taitoja vahvistavaa ryhmätoimintaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli iisalmelainen Kankaan päiväkoti. Toimintakansion käyttöä testattiin Kankaan päiväkodilla 5-6 -vuotiaiden lasten ryhmässä. Toimintakansio sisältää toimintakertojen kuvaukset, joiden pohjalta on helppo toteuttaa ryhmätoimintaa lapsille.
Toiminnallinen ryhmä koostui kahdeksasta 5-6-vuotiaasta lapsesta. Ryhmän nimeksi muodostui Ryhmä Noppanen, ja se kokoontui yhteensä kuusi kertaa puolentoista tunnin ajan Kankaan päiväkodin tiloissa. Lastentarhanopettajan kanssa käytyjen keskustelujen ja teoriakirjallisuuden pohjalta kehitettiin toimintakansion sisältö.
Tarkoituksena oli kehittää ennaltaehkäisevää toimintaa. Opinnäytetyönä toteutetun toiminnallisen ryhmän tavoitteena oli vahvistaa lasten sosioemotionaalista kehitystä erilaisten toiminnallisten menetelmien avulla. Opinnäytetyössä sosioemotionaalisiin taitoihin kuuluvat tunne- ja sosiaaliset taidot, minä ja empatiakyky.
Opinnäytetyö on kaksiosainen. Se koostuu raporttiosiosta sekä toimintakansiosta, joka on opinnäytetyön liitteenä. Liitteinä ovat myös vanhemmille tehdyt lupalomake sekä kysymykset, joiden avulla pyydettiin palautetta Kankaan päiväkodin lapsilta ja lastentarhanopettajalta.
Toiminnallinen ryhmä koostui kahdeksasta 5-6-vuotiaasta lapsesta. Ryhmän nimeksi muodostui Ryhmä Noppanen, ja se kokoontui yhteensä kuusi kertaa puolentoista tunnin ajan Kankaan päiväkodin tiloissa. Lastentarhanopettajan kanssa käytyjen keskustelujen ja teoriakirjallisuuden pohjalta kehitettiin toimintakansion sisältö.
Tarkoituksena oli kehittää ennaltaehkäisevää toimintaa. Opinnäytetyönä toteutetun toiminnallisen ryhmän tavoitteena oli vahvistaa lasten sosioemotionaalista kehitystä erilaisten toiminnallisten menetelmien avulla. Opinnäytetyössä sosioemotionaalisiin taitoihin kuuluvat tunne- ja sosiaaliset taidot, minä ja empatiakyky.
Opinnäytetyö on kaksiosainen. Se koostuu raporttiosiosta sekä toimintakansiosta, joka on opinnäytetyön liitteenä. Liitteinä ovat myös vanhemmille tehdyt lupalomake sekä kysymykset, joiden avulla pyydettiin palautetta Kankaan päiväkodin lapsilta ja lastentarhanopettajalta.