Helsingin matkailullinen imago - Satakuntalaisten mielikuvat kaupungista
Koivunen, Sanna (2013)
Koivunen, Sanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304094177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304094177
Tiivistelmä
Helsingin kaupungin tärkeimpiä asiakasryhmiä ovat kotimaan matkailijat. Helsingin imagon ja Helsinki brändin kehittäminen on oltava jatkuvaa, jotta matkailijoiden kiinnostus saadaan pidettyä yllä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kotimaan matkailun kehittäminen Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto.
Opinnäytetyössä tutkittiin Helsingin matkailullista imagoa Satakunnan alueella ja tavoitteena oli selvittää, millainen on satakuntalaisten mielikuva Helsingistä matkailukohteena. Tutkimuksessa haluttiin saada laaja näkemys Helsingistä kotimaan matkakohteena ja tulosten avulla kehittää Helsinkiin suuntautuvaa matkailua.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastatellen 47 henkilöä Satakunnan alueella. Haastattelussa selvitettiin satakuntalaisten mielikuvia Helsingistä kaupunkina, Helsingin imagoa sekä nykyistä Helsingin markkinointia Satakunnan suuntaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että satakuntalaisilla on melko ristiriitainen mielikuva Helsingistä. Tuloksista selvisi, että Helsingistä tiedetään parhaiten Linnanmäki ja Korkeasaari sekä kulttuuritapahtumat. Tutkimustulokset paljastivat myös selvästi, että Helsingin pitäisi markkinoida enemmän Satakunnan suuntaan, koska tällä hetkellä markkinointi on hyvin vähäistä. Tutkimuksessa selvisi, että osa satakuntalaisista toivoo Helsingin markkinointia Satakunnassa. Tutkimustulokset ovat alustavia, mutta niissä on hyvä pohja Helsingin matkailutoimistolle kotimaan matkailun kehittämiseen Satakunnan alueella ja matkailustrategian suunnitteluun.
Opinnäytetyössä tutkittiin Helsingin matkailullista imagoa Satakunnan alueella ja tavoitteena oli selvittää, millainen on satakuntalaisten mielikuva Helsingistä matkailukohteena. Tutkimuksessa haluttiin saada laaja näkemys Helsingistä kotimaan matkakohteena ja tulosten avulla kehittää Helsinkiin suuntautuvaa matkailua.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastatellen 47 henkilöä Satakunnan alueella. Haastattelussa selvitettiin satakuntalaisten mielikuvia Helsingistä kaupunkina, Helsingin imagoa sekä nykyistä Helsingin markkinointia Satakunnan suuntaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että satakuntalaisilla on melko ristiriitainen mielikuva Helsingistä. Tuloksista selvisi, että Helsingistä tiedetään parhaiten Linnanmäki ja Korkeasaari sekä kulttuuritapahtumat. Tutkimustulokset paljastivat myös selvästi, että Helsingin pitäisi markkinoida enemmän Satakunnan suuntaan, koska tällä hetkellä markkinointi on hyvin vähäistä. Tutkimuksessa selvisi, että osa satakuntalaisista toivoo Helsingin markkinointia Satakunnassa. Tutkimustulokset ovat alustavia, mutta niissä on hyvä pohja Helsingin matkailutoimistolle kotimaan matkailun kehittämiseen Satakunnan alueella ja matkailustrategian suunnitteluun.