Tavoitteena asiakaslähtöinen osaaminen : simulaatiomuotoinen opetus sairaanhoidon ja lääketieteen koulutuksessa
Ranta, Mari-Sofia; Vanhala, Annu (2013)
Ranta, Mari-Sofia
Vanhala, Annu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224754
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus aiheesta Simulaatiomuotoinen opetus sairaanhoidon ja lääketieteen koulutuksessa.
Opinnäytetyö kuuluu Asiakaslähtöinen osaaminen -projektiin, joka on puolestaan osa Patient-/client-centredness in adult intensive care, elderly care and health care education -hanketta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko simulaatio hyödyllinen opetusmenetelmä pyrittäessä asiakaslähtöiseen osaamiseen. Työssä tutkittiin sairaanhoidon ja lääketieteen opiskelijoiden kokemuksia simulaatiosta opetusmenetelmänä sekä simulaatiomuotoisen opetuksen vaikutusta opiskelijoiden teorian ja käytännön osaamiseen.
Aineisto koottiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja tutkimustulokset esitettiin kuvailevan synteesin avulla.
Systemaattinen tiedonhaku suoritettiin elo- ja syyskuussa 2012 tietokanta-, viite- sekä käsihaun menetelmin. Artikkelihaku rajoittui vuosiin 2002–2012 ja kohdistui CINAHL-, MedLine-, Medic-, ja COCHRANE-tietokantoihin sekä Hoitotiede, Tutkiva Hoitotyö, Journal of Nursing Education sekä Nurse Education Today -lehtiin. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin 18 tutkimusta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella simulaatiomuotoisen opetuksen avulla voidaan kehittää opiskelijan teoriatiedon, kliinisen osaamisen, vuorovaikutus- ja huolenpito-osaamisen sekä kriittiseen ajattelun ja päätöksenteon osaamista. Simulaatio vahvistaa ammatillisen roolin selkeytymistä sekä tiimityöskentelytaitoja. Simulaatiolla voidaan tukea myös moniammatillisuuden sekä potilasturvallisuuden tavoitteita.
Simulaatiota voidaan pitää hyödyllisenä opetusmenetelmänä asiakaslähtöiseen osaamiseen pyrittäessä. Sen hyötyjä, haasteita sekä arviointimenetelmiä tulee edelleen tutkia.
Opinnäytetyö kuuluu Asiakaslähtöinen osaaminen -projektiin, joka on puolestaan osa Patient-/client-centredness in adult intensive care, elderly care and health care education -hanketta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko simulaatio hyödyllinen opetusmenetelmä pyrittäessä asiakaslähtöiseen osaamiseen. Työssä tutkittiin sairaanhoidon ja lääketieteen opiskelijoiden kokemuksia simulaatiosta opetusmenetelmänä sekä simulaatiomuotoisen opetuksen vaikutusta opiskelijoiden teorian ja käytännön osaamiseen.
Aineisto koottiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja tutkimustulokset esitettiin kuvailevan synteesin avulla.
Systemaattinen tiedonhaku suoritettiin elo- ja syyskuussa 2012 tietokanta-, viite- sekä käsihaun menetelmin. Artikkelihaku rajoittui vuosiin 2002–2012 ja kohdistui CINAHL-, MedLine-, Medic-, ja COCHRANE-tietokantoihin sekä Hoitotiede, Tutkiva Hoitotyö, Journal of Nursing Education sekä Nurse Education Today -lehtiin. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin 18 tutkimusta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella simulaatiomuotoisen opetuksen avulla voidaan kehittää opiskelijan teoriatiedon, kliinisen osaamisen, vuorovaikutus- ja huolenpito-osaamisen sekä kriittiseen ajattelun ja päätöksenteon osaamista. Simulaatio vahvistaa ammatillisen roolin selkeytymistä sekä tiimityöskentelytaitoja. Simulaatiolla voidaan tukea myös moniammatillisuuden sekä potilasturvallisuuden tavoitteita.
Simulaatiota voidaan pitää hyödyllisenä opetusmenetelmänä asiakaslähtöiseen osaamiseen pyrittäessä. Sen hyötyjä, haasteita sekä arviointimenetelmiä tulee edelleen tutkia.