700 pulloa samppanjaa ja muita kertomuksia : Aulangon tarinat markkinointiviestinnän välineinä
Koivuranta, Päivi (2013)
Koivuranta, Päivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304214707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304214707
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee Aulangon matkailualueen markkinointia tarinoiden avulla. Tarinoiden tarkoitus on ilmentää paikan henkeä ja alueen yritysverkoston kohteelle luomaa brändiä sekä vahvistaa asiakkaan kokemusta kohteessa.
Aulangosta tuli yksi Suomen merkittävimmistä matkailualueista jo 1800–1900-lukujen taitteessa, kun alueella sijainneen Karlbergin kartanon kesänviettopaikakseen ostanut eversti Hugo Standertskjöld muokkautti kivikkoiset metsämaat englantilaistyyppiseksi maisemapuistoksi.
Toiminnallinen opinnäytetyö yhdistää teoriaan perehtymisen ja käytännön tekemisen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Tämän työn teoriaosuudessa pohditaan, miten alueellinen kohde käsitetään matkailutuotteena ja kuinka se brändätään. Sen lisäksi tarkastellaan tarinan merkitystä nykykuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä sekä elämyksen tuottajana.
Työn toiminnallinen osuus on tarinakokoelma Aulangon markkinointiviestinnän välineeksi. Tarinat kertovat alueen historiasta todellisia sattumuksia, joihin matkailija voi eläytyä autenttisessa ympäristössä. Tarinakokoelma on valmis tekstisisältö, joka voidaan jatkossa tuottaa esitteeksi kohteesta.
Aulangosta tuli yksi Suomen merkittävimmistä matkailualueista jo 1800–1900-lukujen taitteessa, kun alueella sijainneen Karlbergin kartanon kesänviettopaikakseen ostanut eversti Hugo Standertskjöld muokkautti kivikkoiset metsämaat englantilaistyyppiseksi maisemapuistoksi.
Toiminnallinen opinnäytetyö yhdistää teoriaan perehtymisen ja käytännön tekemisen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Tämän työn teoriaosuudessa pohditaan, miten alueellinen kohde käsitetään matkailutuotteena ja kuinka se brändätään. Sen lisäksi tarkastellaan tarinan merkitystä nykykuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä sekä elämyksen tuottajana.
Työn toiminnallinen osuus on tarinakokoelma Aulangon markkinointiviestinnän välineeksi. Tarinat kertovat alueen historiasta todellisia sattumuksia, joihin matkailija voi eläytyä autenttisessa ympäristössä. Tarinakokoelma on valmis tekstisisältö, joka voidaan jatkossa tuottaa esitteeksi kohteesta.