Mamk Savonniemen kampus : Facebook-sivu
Hänninen, Heini (2013)
Hänninen, Heini
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304174537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304174537
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli suunnitella ja toteuttaa toimeksiantajani Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonniemen kampukselle Facebook-sivu, jonka tarkoituksena oli luoda yhteenkuuluvuutta ja piristää kampuksen viestintää. Vastuullani oli myös sivuston lanseerauksen jälkeinen markkinointi. Työni tutkimuskysymyksenä käsittelenkin sitä onko tälle sivulle tarvetta ja käyttöä?
Työstin tutkimustani Demingin laatuympyrän mallin mukaisesti ja näin ollen tein kaksi kyselyä, joista toinen oli keväällä ja toinen syksyllä. Ensimmäisellä kyselyllä selvitettiin sivun käyttötarkoituksen hahmottamista ja toisessa tutkittiin sen toteutumista ja oliko sivulle oikeaa tarvetta. Kevään kyselyn vastaus prosentti jäi alhaiseksi nopean aikataulun vuoksi. Syksyn kysely keräsi huomattavasti enemmän vastauksia, koska sivu oli saanut tuolloin jo tunnetutta ja vastaajien kesken järjestettiin arvonta.
Työn empiirisessä osassa käsittelen yleisesti sosiaalista mediaa; mitä se on ja miten sitä käytetään? Perehdyn myös Facebook-identiteettiin, tutkien kuinka henkilön/sivun profiilin ulkoasu ja viestintä vaikuttaa siitä muodostuvaan mielikuvaan.
Asiaa ei ole aikaisemmin tutkittu koulumaailmakäsitteistön kautta, vaan suurin osa materiaalista perustuu yritysten toimintaan sosiaalisessa mediassa. Tästä syystä minun oli vaikeaa löytää sopivaa kirjallisuutta tutkimukseni lähdemateriaaliksi. Aihepiiriä käsittelevä kirjallisuutta oli helppo löytää. Kirjallisuus oli myös hyvin ajan tasalla.
Tutkimukseni paljasti että sivustolle oli todellista tarvetta ja opiskelijat ovat ottaneet sen käyttönsä tiedon lähteenä. Sivusto tavoittaa 23% koulun opiskelijoista. Ensisijaisesti sivustolta etsitään tietoa kampuksesta, tapahtumista ja muista alueen asioista. Opinnäytetyöprosessin jälkeen sivusto jää toimivaksi ja sen päivittämisestä vastaa kampuksen markkinointisihteeri.
Työstin tutkimustani Demingin laatuympyrän mallin mukaisesti ja näin ollen tein kaksi kyselyä, joista toinen oli keväällä ja toinen syksyllä. Ensimmäisellä kyselyllä selvitettiin sivun käyttötarkoituksen hahmottamista ja toisessa tutkittiin sen toteutumista ja oliko sivulle oikeaa tarvetta. Kevään kyselyn vastaus prosentti jäi alhaiseksi nopean aikataulun vuoksi. Syksyn kysely keräsi huomattavasti enemmän vastauksia, koska sivu oli saanut tuolloin jo tunnetutta ja vastaajien kesken järjestettiin arvonta.
Työn empiirisessä osassa käsittelen yleisesti sosiaalista mediaa; mitä se on ja miten sitä käytetään? Perehdyn myös Facebook-identiteettiin, tutkien kuinka henkilön/sivun profiilin ulkoasu ja viestintä vaikuttaa siitä muodostuvaan mielikuvaan.
Asiaa ei ole aikaisemmin tutkittu koulumaailmakäsitteistön kautta, vaan suurin osa materiaalista perustuu yritysten toimintaan sosiaalisessa mediassa. Tästä syystä minun oli vaikeaa löytää sopivaa kirjallisuutta tutkimukseni lähdemateriaaliksi. Aihepiiriä käsittelevä kirjallisuutta oli helppo löytää. Kirjallisuus oli myös hyvin ajan tasalla.
Tutkimukseni paljasti että sivustolle oli todellista tarvetta ja opiskelijat ovat ottaneet sen käyttönsä tiedon lähteenä. Sivusto tavoittaa 23% koulun opiskelijoista. Ensisijaisesti sivustolta etsitään tietoa kampuksesta, tapahtumista ja muista alueen asioista. Opinnäytetyöprosessin jälkeen sivusto jää toimivaksi ja sen päivittämisestä vastaa kampuksen markkinointisihteeri.