Maanrakennusliikkeen asiakaskannattavuus
Tamminen, Meri (2021)
Tamminen, Meri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122790565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122790565
Tiivistelmä
Asiakaskannattavuus on osa maanrakennusliikkeen sisäistä laskentaa. Asiakaskannattavuuslaskennan tarkoituksena on tukea sisäisen laskennan päätöksentekoa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on maanrakennusliikkeen asiakaskannattavuuden tehostaminen toimeksiantajayrityksessä. Työssä selvitetään asiakaskannattavuuden muodostumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Asiakaskannattavuutta tarkastellaan erityisesti asiakasryhmien näkökulmasta. Asiakaskannattavuuden laskennassa valitaan tarkastelutaso ja tavoitteet, jotka laskennalla halutaan saavuttaa. Toimeksiantajayrityksen asiakaskannattavuutta selvitetään työssä erityisesti katetuottolaskennan avulla hyödyntämällä yrityksen oman sisäisen laskennan tarjoamia tietoja.
Tässä opinnäytetyössä ilmenee kokonaisvaltainen kuva toimeksiantajayrityksen asiakaskannattavuudesta, laskentamenetelmistä sekä kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä. Asiakaskannattavuuden tehostamiseen jatkokehitystä haetaan sen aktiivisella seurannalla sekä katetavoitteiden kehittämisellä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on maanrakennusliikkeen asiakaskannattavuuden tehostaminen toimeksiantajayrityksessä. Työssä selvitetään asiakaskannattavuuden muodostumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Asiakaskannattavuutta tarkastellaan erityisesti asiakasryhmien näkökulmasta. Asiakaskannattavuuden laskennassa valitaan tarkastelutaso ja tavoitteet, jotka laskennalla halutaan saavuttaa. Toimeksiantajayrityksen asiakaskannattavuutta selvitetään työssä erityisesti katetuottolaskennan avulla hyödyntämällä yrityksen oman sisäisen laskennan tarjoamia tietoja.
Tässä opinnäytetyössä ilmenee kokonaisvaltainen kuva toimeksiantajayrityksen asiakaskannattavuudesta, laskentamenetelmistä sekä kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä. Asiakaskannattavuuden tehostamiseen jatkokehitystä haetaan sen aktiivisella seurannalla sekä katetavoitteiden kehittämisellä.