Reumapotilaan näkemyksiä reumahoitajan antamasta ohjauksesta
Mäkinen, Jenni (2009)
Mäkinen, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077218
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata asiakkaiden kokemuksia reumahoitajan antamasta ohjauksesta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää reumahoitajan antaman ohjauksen tärkeimpiä kehitystarpeita. Aikaisempien tutkimusten perusteella ohjauksen kokemukset ovat hyvin erilaisia, mutta mitä parempaa ohjausta asiakkaat saavat sitä parempi sairauden hallinnan tunne heillä on.
Opinnäytetyö toteutettiin Porin kaupungin perusturvan pääterveysasemalla Porissa. Tutkimukseen osallistui kyseisenä ajankohtana reumahoitajan asiakaslistalla olevia asiakkaita. Tutkimusaineisto kerättiin vastauslomakkeilla jotka postitettiin asiakkaille. Lomakkeita postitettiin yhteensä 50, joista 46 palautui. Vastausprosentti oli siis 92, joka on erittäin hyvä.
Opinnäytetyöhön osallistuneiden kokemukset saamastaan ohjauksesta vaihtelivat. Vastaajista suurin osa asioi reumahoitajan kanssa pääsääntöisesti puhelimitse, eikä saanut kirjallista ohjausmateriaalia. Ohjauksen sisällön pääpiirteet olivat sairauden oireiden tunnistamisessa ja ennaltaehkäisyssä, lääkityksessä ja psyykkisessä jaksamisessa. Vastaajista vain pieni osa koki saaneensa ohjausta päihteistä, seksuaalisuudesta, ammatinvalinnasta, ravitsemuksesta, liikunnasta, jalkojen hoidosta ja reumayhdistyksen toiminnasta.
Vastaajat kuvailivat reumahoitajaa erittäin tärkeäksi psyykkiseksi tueksi. Hoitajan olemassa olo koettiin tärkeäksi ja reumahoitajuuden tulevaisuudesta oltiin huolissaan. Reumahoitajan kuvailtiin olevan myös ylityöllistetty ja kiireinen. Ohjauksen painopisteiden koettiin olevan keskeisissä asioissa.
Potilasohjaus hoitotyön osa-alueena on erittäin tärkeä ja edistää potilaiden omahoitoa. Ohjaus voi motivoida potilasta pitämään hyvää huolta itsestään, lisätä potilaiden tietoutta omasta sairaudestaan ja luoda siis potilaasta oman sairautensa hoidon asiantuntijan. Potilas tarvitsee kuitenkin alan ammattilaisen kertomaan hoitomuodoista ja erilaisista mahdollisuuksista, joiden avulla potilas voi luoda oman hoitonsa.
Opinnäytetyö toteutettiin Porin kaupungin perusturvan pääterveysasemalla Porissa. Tutkimukseen osallistui kyseisenä ajankohtana reumahoitajan asiakaslistalla olevia asiakkaita. Tutkimusaineisto kerättiin vastauslomakkeilla jotka postitettiin asiakkaille. Lomakkeita postitettiin yhteensä 50, joista 46 palautui. Vastausprosentti oli siis 92, joka on erittäin hyvä.
Opinnäytetyöhön osallistuneiden kokemukset saamastaan ohjauksesta vaihtelivat. Vastaajista suurin osa asioi reumahoitajan kanssa pääsääntöisesti puhelimitse, eikä saanut kirjallista ohjausmateriaalia. Ohjauksen sisällön pääpiirteet olivat sairauden oireiden tunnistamisessa ja ennaltaehkäisyssä, lääkityksessä ja psyykkisessä jaksamisessa. Vastaajista vain pieni osa koki saaneensa ohjausta päihteistä, seksuaalisuudesta, ammatinvalinnasta, ravitsemuksesta, liikunnasta, jalkojen hoidosta ja reumayhdistyksen toiminnasta.
Vastaajat kuvailivat reumahoitajaa erittäin tärkeäksi psyykkiseksi tueksi. Hoitajan olemassa olo koettiin tärkeäksi ja reumahoitajuuden tulevaisuudesta oltiin huolissaan. Reumahoitajan kuvailtiin olevan myös ylityöllistetty ja kiireinen. Ohjauksen painopisteiden koettiin olevan keskeisissä asioissa.
Potilasohjaus hoitotyön osa-alueena on erittäin tärkeä ja edistää potilaiden omahoitoa. Ohjaus voi motivoida potilasta pitämään hyvää huolta itsestään, lisätä potilaiden tietoutta omasta sairaudestaan ja luoda siis potilaasta oman sairautensa hoidon asiantuntijan. Potilas tarvitsee kuitenkin alan ammattilaisen kertomaan hoitomuodoista ja erilaisista mahdollisuuksista, joiden avulla potilas voi luoda oman hoitonsa.