European Groupage Network : case: DSV Daily Pallet
Joensuu, Juhamatti (2013)
Joensuu, Juhamatti
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015721
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Euroopan maantierahtimarkkinoita ja sen kappaletavaraverkostoja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli määrittää uusi verkostomalli sekä sijainti lisäristeysasemalle DSV:n kappaletavaraverkostolle, sekä Daily Pallet-tuotteelle. DSV on yksi Euroopan kolmesta suurimmasta maantierahtiyrityksestä ja yrityksen kappaletavaraverkosto kattaa koko Euroopan.
Opinnäytetyön teoriaosa jakautuu Euroopan maantierahtimarkkinoihin ja kappaletavaraverkostomallin eri variaatioihin. Euroopan maantierahtimarkkinaosuudessa opinnäytetyö käy läpi alan tämänhetkisiä ilmiöitä mahdollistaen lukijalle paremman ymmärryksen opinnäytetyön aihealueesta. Kappaletavaraverkostomallin eri variaatiot-osuus määrittelee mallin rakenteen ja käy läpi sen eri variaatiomahdollisuudet. Opinnäytetyön teoriaosuuden tieto kerättiin ensisijaisista ja toissijaisista lähteistä, julkaistujen lähteiden kuten kirjojen ja artikkeleiden muodossa, sekä internetistä.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmiä. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin puoli-strukturoitua haastattelua, jossa haastateltavana toimi yrityksen edustaja, sekä tilastojen keräämistä yrityksen tietokannasta. Empiirisessä osiossa Daily Pallettia ja sen ominaisuuksia verrataan ensimmäisessä teoriaosuudessa kuvattuihin markkinaolosuhteisiin, jonka jälkeen tuotetta verrataan yhdenaikaisesti toisen teoriaosuuden kanssa kappaletavaraverkostomallin rakenteisiin.
Tulokset osoittavat Euroopan maantierahtimarkkinoiden elävän Daily Palletin tapaisille tuotteille ihanteellista muunnosta kohti Just-in-Time–orientoituneempaa tuotantomallia. Tulokset osoittavat ihanteellisen lisäristeysaseman sijainniksi Pohjois-Saksan kaupungin Hampurin. Lisäksi tulokset osoittavat uuden ihanteellisen kappaletavaraverkostomallin koostuvan kahdesta täysin toisiinsa yhteydessä olevasta risteysasemasta, mahdollisuudesta yhteyksiin yhden solmukohdan ja usean risteysaseman välillä, sekä suorista yhteyksistä solmukohtien välillä. Lopuksi opinnäytetyö ehdottaa jatkotutkimusaiheiksi kolmannen lisäristeysaseman sijainnin paikantamista sekä uuden verkostomallin rakenteen määrittelemistä DSV:n kappaletavaraverkoston kehittämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosa jakautuu Euroopan maantierahtimarkkinoihin ja kappaletavaraverkostomallin eri variaatioihin. Euroopan maantierahtimarkkinaosuudessa opinnäytetyö käy läpi alan tämänhetkisiä ilmiöitä mahdollistaen lukijalle paremman ymmärryksen opinnäytetyön aihealueesta. Kappaletavaraverkostomallin eri variaatiot-osuus määrittelee mallin rakenteen ja käy läpi sen eri variaatiomahdollisuudet. Opinnäytetyön teoriaosuuden tieto kerättiin ensisijaisista ja toissijaisista lähteistä, julkaistujen lähteiden kuten kirjojen ja artikkeleiden muodossa, sekä internetistä.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmiä. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin puoli-strukturoitua haastattelua, jossa haastateltavana toimi yrityksen edustaja, sekä tilastojen keräämistä yrityksen tietokannasta. Empiirisessä osiossa Daily Pallettia ja sen ominaisuuksia verrataan ensimmäisessä teoriaosuudessa kuvattuihin markkinaolosuhteisiin, jonka jälkeen tuotetta verrataan yhdenaikaisesti toisen teoriaosuuden kanssa kappaletavaraverkostomallin rakenteisiin.
Tulokset osoittavat Euroopan maantierahtimarkkinoiden elävän Daily Palletin tapaisille tuotteille ihanteellista muunnosta kohti Just-in-Time–orientoituneempaa tuotantomallia. Tulokset osoittavat ihanteellisen lisäristeysaseman sijainniksi Pohjois-Saksan kaupungin Hampurin. Lisäksi tulokset osoittavat uuden ihanteellisen kappaletavaraverkostomallin koostuvan kahdesta täysin toisiinsa yhteydessä olevasta risteysasemasta, mahdollisuudesta yhteyksiin yhden solmukohdan ja usean risteysaseman välillä, sekä suorista yhteyksistä solmukohtien välillä. Lopuksi opinnäytetyö ehdottaa jatkotutkimusaiheiksi kolmannen lisäristeysaseman sijainnin paikantamista sekä uuden verkostomallin rakenteen määrittelemistä DSV:n kappaletavaraverkoston kehittämiseksi.