Sähköisen myynnin edistäminen hakukoneoptimoinnin, konversio-optimoinnin ja verkkoanalytiikan keinoin
Ruuskanen, Kristina (2013)
Ruuskanen, Kristina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056258
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli edistää yrityksen sähköistä myyntiä hakukoneoptimoinnin, konversio-optimoinnin ja verkkoanalytiikan keinoin. Työssä tutkittiin hakukoneoptimoinnin asettamia teknisiä määrityksiä ja muokattiin niiden perusteella sähköisen myynnin verkkosivustoja hakukoneystävällisemmiksi. Hakukoneoptimoinnin toimenpiteillä tavoiteltiin sivustojen nostamista hakutuloksissa, maksuttoman liikenteen tuottamien käyntien lisääntymistä ja suoraa sähköisen myynnin kasvua.
Verkkosivustoille tehtiin myös konversio-optimointia A/B-testausmenetelmää hyödyntäen. Testausmenetelmällä tutkittiin muun muassa sivustolla käytettyjen elementtien visuaalista ulkoasua ja tekstisisällöllistä merkitystä käyttäjien tekemiin toimenpiteisiin nähden. Testitulosten perusteella muokattiin sivustoista vieläkin toimivampia ja haluttiin erityisesti nostaa sivuston ostokonversion määrää.
Verkkoanalytiikkaan ja sen tuomiin mahdollisuuksiin perehdyttiin tarkasti, ja analytiikkaa koetettiin saada helpommin tulkittavaksi suodatetuilla ja muokatuilla profiileilla. Analytiikkaa kuitenkin sekoitti sivustojen alustana toimivan järjestelmän vaihdos kesken projektin ja siitä seurannut sivustojen verkkotunnisteen muutos. Tuloksia tuli yhdistellä kahden eri sivuston osalta, jotta saatiin tulkittua tehtyjen muutosten vaikutusta kokonaiskuvaan. Tämä saattoi aiheuttaa tulosten mittaamisessa pientä vääristymää.
Insinöörityöprojekti onnistui hyvin ja projektin aikana päästiin haluttuihin tavoitteisiin. Hakukoneoptimoinnin avulla onnistuttiin nostamaan merkittävästi verkkosivustojen sijoittumisia hakutuloksissa ja kasvatettua maksuttoman mainonnan kautta tulleiden kävijöiden määrää. Uusien kävijöiden ja konversiotestauksen avulla saatiin myös lisättyä myyntiä.
Insinöörityöstä saatuja tuloksia ja ohjeita voidaan soveltaa myös muihin sähköisen myynnin kehittämisprojekteihin. Hakukoneoptimoinnin teknisiä vaatimuksia tutkittiin alan kirjallisuuden ja tuoreimpien artikkelien avulla. Insinöörityöraportissa esitellään myös erilaisia hakukoneoptimoinnin, konversio-optimoinnin ja verkkoanalytiikan mittareita sekä työkaluja. Työ sopiikin sähköisen myynnin kehittämisprojektin suunnittelun avuksi.
Verkkosivustoille tehtiin myös konversio-optimointia A/B-testausmenetelmää hyödyntäen. Testausmenetelmällä tutkittiin muun muassa sivustolla käytettyjen elementtien visuaalista ulkoasua ja tekstisisällöllistä merkitystä käyttäjien tekemiin toimenpiteisiin nähden. Testitulosten perusteella muokattiin sivustoista vieläkin toimivampia ja haluttiin erityisesti nostaa sivuston ostokonversion määrää.
Verkkoanalytiikkaan ja sen tuomiin mahdollisuuksiin perehdyttiin tarkasti, ja analytiikkaa koetettiin saada helpommin tulkittavaksi suodatetuilla ja muokatuilla profiileilla. Analytiikkaa kuitenkin sekoitti sivustojen alustana toimivan järjestelmän vaihdos kesken projektin ja siitä seurannut sivustojen verkkotunnisteen muutos. Tuloksia tuli yhdistellä kahden eri sivuston osalta, jotta saatiin tulkittua tehtyjen muutosten vaikutusta kokonaiskuvaan. Tämä saattoi aiheuttaa tulosten mittaamisessa pientä vääristymää.
Insinöörityöprojekti onnistui hyvin ja projektin aikana päästiin haluttuihin tavoitteisiin. Hakukoneoptimoinnin avulla onnistuttiin nostamaan merkittävästi verkkosivustojen sijoittumisia hakutuloksissa ja kasvatettua maksuttoman mainonnan kautta tulleiden kävijöiden määrää. Uusien kävijöiden ja konversiotestauksen avulla saatiin myös lisättyä myyntiä.
Insinöörityöstä saatuja tuloksia ja ohjeita voidaan soveltaa myös muihin sähköisen myynnin kehittämisprojekteihin. Hakukoneoptimoinnin teknisiä vaatimuksia tutkittiin alan kirjallisuuden ja tuoreimpien artikkelien avulla. Insinöörityöraportissa esitellään myös erilaisia hakukoneoptimoinnin, konversio-optimoinnin ja verkkoanalytiikan mittareita sekä työkaluja. Työ sopiikin sähköisen myynnin kehittämisprojektin suunnittelun avuksi.