Brändi osana autokoulun sisäistä markkinointia
Palola, Eeva-Marja (2013)
Palola, Eeva-Marja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066529
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Liiketalous, markkinointi
Tekijät: Eeva-Marja Palola
Opinnäytetyön nimi: Brändi osana autokoulun sisäistä markkinointia
Työn ohjaaja: Kaisu Kinnunen
Työn valmistumislukukausi: Kevät 2013 Sivumäärä: 48 + 2 liitesivua
Opinnäytetyön aiheena on brändi osana autokouluyrityksen sisäistä markkinointia. Työn toimeksiantaja on Sodankylän Liikennekoulu Ky. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten Liikennekoulun henkilöstö kokee yrityksen sisäisen markkinoinnin ja millaisena henkilöstö näkee yrityksen brändin. Liikennekoulu on ollut toiminnassa yli neljä vuosikymmentä, eikä toiminnan koko aikana ole tehty vastaavanlaista tutkimusta, joten tutkimus on tarpeellinen yritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää Liikennekoululle tutkimuksen avulla kehitysehdotuksia sisäiseen markkinointiin ja brändiin.
Tietoperustassa kerrottiin Liikennekoulusta yrityksenä, käsiteltiin sisäisen markkinoinnin keinoja, brändiä ja sen rakentamista. Tiedotus, viestintä, koulutus, kannustus ja yhteishenki muodostavat yrityksen sisäisen markkinoinnin. Brändin ja sen rakentumisen vaiheita käsiteltiin, miten ne vaikuttavat sisäiseen markkinointiin. Tietoperustan lähteinä käytettiin pääosin kirja-, mutta myös internet-lähteitä. Lisäksi lähteisiin kuului johtaja Palolan antamia tietoja. Laadullisella tutkimuksella selvitettiin työntekijöiden näkemyksiä ja kehitysehdotuksia Liikennekoulun liikeideasta, sisäisen markkinoinnin keinoista, brändistä tavoitemielikuvasta ja hyvästä asiakaspalvelusta. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kaikkia sivutoimisia työntekijöitä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että sisäisen markkinoinnin osa-alueet toimivat pääpiirteittäin hyvin Liikennekoulussa sivutoimisten työntekijöiden mielestä. Erityisen tyytyväisiä oltiin sisäiseen viestintään, koulutustarjontaan, kannustukseen, yhteishenkeen ja työilmapiiriin. Työntekijöiden mielestä Liikennekoulu kohtelee työntekijöitään tukemalla ja kannustamalla, kuten asiakkaitaan. Kehitysehdotuksia olivat työntekijöiden kesken pidettävät yhteispalaverit, ja sosiaalinen virkistäytyminen. Brändin haluttiin olevan perinteikkyydestä huolimatta nuorekas ja nopeatempoisempi. Lisäksi toivottiin ajantasaista tiedottamista median avulla ajokorttilain uudistuksen vaikutuksista Sodankylässä.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Liiketalous, markkinointi
Tekijät: Eeva-Marja Palola
Opinnäytetyön nimi: Brändi osana autokoulun sisäistä markkinointia
Työn ohjaaja: Kaisu Kinnunen
Työn valmistumislukukausi: Kevät 2013 Sivumäärä: 48 + 2 liitesivua
Opinnäytetyön aiheena on brändi osana autokouluyrityksen sisäistä markkinointia. Työn toimeksiantaja on Sodankylän Liikennekoulu Ky. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten Liikennekoulun henkilöstö kokee yrityksen sisäisen markkinoinnin ja millaisena henkilöstö näkee yrityksen brändin. Liikennekoulu on ollut toiminnassa yli neljä vuosikymmentä, eikä toiminnan koko aikana ole tehty vastaavanlaista tutkimusta, joten tutkimus on tarpeellinen yritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää Liikennekoululle tutkimuksen avulla kehitysehdotuksia sisäiseen markkinointiin ja brändiin.
Tietoperustassa kerrottiin Liikennekoulusta yrityksenä, käsiteltiin sisäisen markkinoinnin keinoja, brändiä ja sen rakentamista. Tiedotus, viestintä, koulutus, kannustus ja yhteishenki muodostavat yrityksen sisäisen markkinoinnin. Brändin ja sen rakentumisen vaiheita käsiteltiin, miten ne vaikuttavat sisäiseen markkinointiin. Tietoperustan lähteinä käytettiin pääosin kirja-, mutta myös internet-lähteitä. Lisäksi lähteisiin kuului johtaja Palolan antamia tietoja. Laadullisella tutkimuksella selvitettiin työntekijöiden näkemyksiä ja kehitysehdotuksia Liikennekoulun liikeideasta, sisäisen markkinoinnin keinoista, brändistä tavoitemielikuvasta ja hyvästä asiakaspalvelusta. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kaikkia sivutoimisia työntekijöitä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että sisäisen markkinoinnin osa-alueet toimivat pääpiirteittäin hyvin Liikennekoulussa sivutoimisten työntekijöiden mielestä. Erityisen tyytyväisiä oltiin sisäiseen viestintään, koulutustarjontaan, kannustukseen, yhteishenkeen ja työilmapiiriin. Työntekijöiden mielestä Liikennekoulu kohtelee työntekijöitään tukemalla ja kannustamalla, kuten asiakkaitaan. Kehitysehdotuksia olivat työntekijöiden kesken pidettävät yhteispalaverit, ja sosiaalinen virkistäytyminen. Brändin haluttiin olevan perinteikkyydestä huolimatta nuorekas ja nopeatempoisempi. Lisäksi toivottiin ajantasaista tiedottamista median avulla ajokorttilain uudistuksen vaikutuksista Sodankylässä.