Työkierto hoitajien ammatillisen osaamisen vahvistajana
Toukkari, Taru; Töttölä, Karoliina (2013)
Toukkari, Taru
Töttölä, Karoliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066584
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitajien kokemuksia työkierrosta sekä miten työkierto edistää hoitajien ammatillista osaamista. Työn tavoitteena oli selvittää palvelukeskuksen toimintatapoja ja että henkilökunta saa tietoa miten kehittää toimintaansa. Oleellista tutkimuksessa oli henkilökunnan oma näkemys asiasta.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui väitöstutkimuksista, kokoomateoksista ja eri ministeriöiden julkaisuista. Opinnäytetyö toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella eräässä palvelukeskuksessa. Tutkimus kohdennettiin kyseisen yksikön tarpeisiin. Kyselytutkimukseen oli mahdollista osallistua sekä Webropol-lomakkeella verkossa että paperisella lomakkeella, jotka toimitettiin palvelukeskukseen.
Opinnäytetyön kohderyhmä koostui erään palvelukeskuksen henkilökunnasta (N=37). Tutkimus oli kohdennettu kaikille hoitajille, riippumatta siitä, olivatko he osallistuneet työkiertoon. Vastausprosentti oli 54. Tässä tutkimuksessa hoitajalla tarkoitetaan sairaanhoitajaa, lähihoitajaa, perushoitajaa sekä yksikössä työskenteleviä hoitoalan oppisopimusopiskelijoita. Tutkimus osoitti, että työkierto vaikuttaa pääosin positiivisesti hoitajien ammatilliseen osaamiseen. Tuloksista kävi ilmi, että hoitajien osaaminen kehittyi työkierron aikana, mutta osaamisen vieminen omaan työyksikköön oli haasteellista. Työkiertoon osallistuneilla oli enimmäkseen positiivisia kokemuksia työkierrosta. Vastaajat, jotka eivät olleet osallistuneet työkiertoon, odottivat sen olevan hyödyllinen kokemus.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää palvelukeskuksessa kehittämällä työkiertotoimintaa. Jatkossa voitaisiin tutkia potilaiden näkökulmasta, miten työkierto vaikuttaa hoidon jatkuvuuteen ja laatuun.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui väitöstutkimuksista, kokoomateoksista ja eri ministeriöiden julkaisuista. Opinnäytetyö toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella eräässä palvelukeskuksessa. Tutkimus kohdennettiin kyseisen yksikön tarpeisiin. Kyselytutkimukseen oli mahdollista osallistua sekä Webropol-lomakkeella verkossa että paperisella lomakkeella, jotka toimitettiin palvelukeskukseen.
Opinnäytetyön kohderyhmä koostui erään palvelukeskuksen henkilökunnasta (N=37). Tutkimus oli kohdennettu kaikille hoitajille, riippumatta siitä, olivatko he osallistuneet työkiertoon. Vastausprosentti oli 54. Tässä tutkimuksessa hoitajalla tarkoitetaan sairaanhoitajaa, lähihoitajaa, perushoitajaa sekä yksikössä työskenteleviä hoitoalan oppisopimusopiskelijoita. Tutkimus osoitti, että työkierto vaikuttaa pääosin positiivisesti hoitajien ammatilliseen osaamiseen. Tuloksista kävi ilmi, että hoitajien osaaminen kehittyi työkierron aikana, mutta osaamisen vieminen omaan työyksikköön oli haasteellista. Työkiertoon osallistuneilla oli enimmäkseen positiivisia kokemuksia työkierrosta. Vastaajat, jotka eivät olleet osallistuneet työkiertoon, odottivat sen olevan hyödyllinen kokemus.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää palvelukeskuksessa kehittämällä työkiertotoimintaa. Jatkossa voitaisiin tutkia potilaiden näkökulmasta, miten työkierto vaikuttaa hoidon jatkuvuuteen ja laatuun.