Luottamus organisaatiossa. Esimies voi lisätä luottamusta työyhteisössä
Paavola, Paula (2013)
Paavola, Paula
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025796
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Paavola, Paula. Luottamus organisaatiossa. Esimies voi lisätä luottamusta työyhteisössä. Pieksämäki, kevät 2013, 57 s, 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma,
Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyöni aihe on luottamuksen parantaminen ja kehittäminen perusturvaliikelaitos Saarikan Arjentuen työyhteisöissä. Opinnäytetyöni tarkoitus on auttaa esimiehiä löytämään uusia keinoja, kuinka omalla toiminnalla voidaan rakentaa parempaa luottamusta työyhteisöissä. Opinnäytetyöni tavoite on, että esimiehet saisivat teoriatietoa luottamuksen merkityksestä sekä niistä edellytyksistä, mitkä asiat aiheuttavat epäluottamusta ja kuinka epäluottamus voidaan muuttaa luottamukseksi työyhteisössä. Tavoitteena on tarjota teorian lisäksi myös käytännön työvinkkejä esimiestyöhön.
Tarve luottamuksen parantamiseen Saarikan työyhteisöissä on lähtenyt Great Place to Work instituutin suorittamasta kyselytutkimuksesta Saarikan henkilöstölle. Tutkimustulokset osoittivat, että kehitettävää on luottamuksen alueella. Teemoiksi muodostui uskottavuus, kunnioitus ja oikeudenmukaisuus.
Opinnäyteyöni teoriaosuus käsittelee luottamusta koko organisaation tärkeimpänä pääomana. Työssäni tarkastelen myös sosiaalisen pääoman merkitystä työyhteisössä, sen eri osa-alueita ja luottamuksen merkitystä näissä.
Opinnäytetyöni toiminnallisessa osuudessa esimiehille järjestettiin koulutuspäivä luottamuksesta Perusturvaliikelaitos Saarikassa. Koulutus oli koko päivän kestävä ja koostui kahdesta eri kokonaisuudesta. Aamupäivän luennosta, jonka aiheena oli luottamus organisaatiossa, vastasi Tampereen yliopiston professori Risto Harisalo. Iltapäivän koulutuksessa keskustelimme pienryhmissä Harisalon luennosta sekä alustamastani aiheesta, joka käsitteli esimiehen tärkeimpiä ominaisuuksista. Teorian ja keskustelun lisäksi iltapäivä sisälsi käytännön harjoituksia, jotka liittyivät luottamukseen ja vuorovaikutukseen.
AVAINSANAT: Luottamus, organisaatio, esimies, sosiaalinen pääoma
Paavola, Paula. Luottamus organisaatiossa. Esimies voi lisätä luottamusta työyhteisössä. Pieksämäki, kevät 2013, 57 s, 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma,
Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyöni aihe on luottamuksen parantaminen ja kehittäminen perusturvaliikelaitos Saarikan Arjentuen työyhteisöissä. Opinnäytetyöni tarkoitus on auttaa esimiehiä löytämään uusia keinoja, kuinka omalla toiminnalla voidaan rakentaa parempaa luottamusta työyhteisöissä. Opinnäytetyöni tavoite on, että esimiehet saisivat teoriatietoa luottamuksen merkityksestä sekä niistä edellytyksistä, mitkä asiat aiheuttavat epäluottamusta ja kuinka epäluottamus voidaan muuttaa luottamukseksi työyhteisössä. Tavoitteena on tarjota teorian lisäksi myös käytännön työvinkkejä esimiestyöhön.
Tarve luottamuksen parantamiseen Saarikan työyhteisöissä on lähtenyt Great Place to Work instituutin suorittamasta kyselytutkimuksesta Saarikan henkilöstölle. Tutkimustulokset osoittivat, että kehitettävää on luottamuksen alueella. Teemoiksi muodostui uskottavuus, kunnioitus ja oikeudenmukaisuus.
Opinnäyteyöni teoriaosuus käsittelee luottamusta koko organisaation tärkeimpänä pääomana. Työssäni tarkastelen myös sosiaalisen pääoman merkitystä työyhteisössä, sen eri osa-alueita ja luottamuksen merkitystä näissä.
Opinnäytetyöni toiminnallisessa osuudessa esimiehille järjestettiin koulutuspäivä luottamuksesta Perusturvaliikelaitos Saarikassa. Koulutus oli koko päivän kestävä ja koostui kahdesta eri kokonaisuudesta. Aamupäivän luennosta, jonka aiheena oli luottamus organisaatiossa, vastasi Tampereen yliopiston professori Risto Harisalo. Iltapäivän koulutuksessa keskustelimme pienryhmissä Harisalon luennosta sekä alustamastani aiheesta, joka käsitteli esimiehen tärkeimpiä ominaisuuksista. Teorian ja keskustelun lisäksi iltapäivä sisälsi käytännön harjoituksia, jotka liittyivät luottamukseen ja vuorovaikutukseen.
AVAINSANAT: Luottamus, organisaatio, esimies, sosiaalinen pääoma