Kaikin aistein : Lattiakuvat St Mårtensin päiväkodin uskontokasvatuksessa
Meyer, Mirkka (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212495
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Meyer, Mirkka. Kaikin aistein. Lattiakuvat St Mårtensin päiväkodin uskontokasvatuksessa. Kevät 2013, 47 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön aiheena ovat Lattiakuvat kristillisen kasvatuksen menetelmänä. Lattiakuvat ovat käytännön uskonnonpedagogiikkaa ja niiden käytössä keskeistä on kokonaisvaltainen oppiminen sekä kaikkien aistien käyttö. Lattiakuvamenetelmän tavoitteena on saattaa osallistujat ja Raamatun kertomukset vuoropuheluun toistensa kanssa ja tuoda kokemuksellisuutta sekä osallistavaa yhteisöllisyyttä kristillisten teemojen käsittelyyn.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan toiminnallinen kehittämishanke. Suunnittelin ja toteutin työelämätahoni Maarianhaminan seurakunnan päiväkodin käyttöön materiaalipaketin, joka koostui kahteen lattiakuvaan tarvittavista materiaaleista sekä ohjeistuksista tuokioiden pitoon. Lattiakuvamenetelmä oli heille vieras ja siihen haluttiin tutustua. Tavoitteenani oli monipuolistaa päiväkodin uskontokasvatusmenetelmiä tutustuttamalla päiväkodin henkilökunta lattiakuvamenetelmään.
Paneuduin työssäni lattiakuvamenetelmän ideaan, periaatteisiin ja käytännön sovellusmahdollisuuksiin, kristilliseen kasvatukseen sekä lasten kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen. Toteutin lattiakuvatuokiot harjoitteluni yhteydessä keväällä 2012, minkä jälkeen keräsin palautteet sekä lapsilta että aikuisilta. Lattiakuvat osoittautuivat toimivaksi uskontokasvatusmenetelmäksi, joka otettiin päiväkodissa heti käyttöön.
Asiasanat: Lattiakuvat, kristillinen kasvatus, lapset, aistit, osallisuus
Meyer, Mirkka. Kaikin aistein. Lattiakuvat St Mårtensin päiväkodin uskontokasvatuksessa. Kevät 2013, 47 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön aiheena ovat Lattiakuvat kristillisen kasvatuksen menetelmänä. Lattiakuvat ovat käytännön uskonnonpedagogiikkaa ja niiden käytössä keskeistä on kokonaisvaltainen oppiminen sekä kaikkien aistien käyttö. Lattiakuvamenetelmän tavoitteena on saattaa osallistujat ja Raamatun kertomukset vuoropuheluun toistensa kanssa ja tuoda kokemuksellisuutta sekä osallistavaa yhteisöllisyyttä kristillisten teemojen käsittelyyn.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan toiminnallinen kehittämishanke. Suunnittelin ja toteutin työelämätahoni Maarianhaminan seurakunnan päiväkodin käyttöön materiaalipaketin, joka koostui kahteen lattiakuvaan tarvittavista materiaaleista sekä ohjeistuksista tuokioiden pitoon. Lattiakuvamenetelmä oli heille vieras ja siihen haluttiin tutustua. Tavoitteenani oli monipuolistaa päiväkodin uskontokasvatusmenetelmiä tutustuttamalla päiväkodin henkilökunta lattiakuvamenetelmään.
Paneuduin työssäni lattiakuvamenetelmän ideaan, periaatteisiin ja käytännön sovellusmahdollisuuksiin, kristilliseen kasvatukseen sekä lasten kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen. Toteutin lattiakuvatuokiot harjoitteluni yhteydessä keväällä 2012, minkä jälkeen keräsin palautteet sekä lapsilta että aikuisilta. Lattiakuvat osoittautuivat toimivaksi uskontokasvatusmenetelmäksi, joka otettiin päiväkodissa heti käyttöön.
Asiasanat: Lattiakuvat, kristillinen kasvatus, lapset, aistit, osallisuus