Asiakaslähtöisyyden sekä itsemääräämisoikeuden toteutuminen Ruskatalojen Palveluyhdistys ry:ssä
Suonpää, Hanna-Kaisa (2013)
Suonpää, Hanna-Kaisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056331
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakaslähtöisyyden sekä itsemääräämisoikeuden toteutumista Ruskatalojen Palveluyhdistys ry:ssä. Tutkimuksen tavoitteena oli hyödyntää saatu tieto Ruskatalojen Palveluyhdistyksen palvelutalojen hoitotyön kehittämiseksi.
Tutkimus on lähestymistavaltaan kvantitatiivinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Aineistonkeruu tapahtui Ruskatalojen Palveluyhdistys ry:n palvelutaloissa tammikuussa 2013. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kysely suunnattiin Ruskatalojen Palveluyhdistyksen hoitohenkilökunnalle ja asukkaille. Lomakkeita toimitettiin Ruskatalojen Palveluyhdistyksen palvelutaloihin yhteensä 108 kappaletta, joista asukkaille 54 kappaletta ja hoitohenkilökunnalle 54 kappaletta. Kyselylomakkeet jaettiin jokaiseen Ruskatalojen Palveluyhdistyksen palvelutalon yksikköön. Kyselylomakkeet jaettiin jokaisen yksikön kahdelle asukkaalle sekä kahdelle hoitohenkilökuntaan kuuluvalle työntekijälle. Kyselylomakkeita palautui yhteensä 91 kappaletta (N=91). Hoitohenkilökunnalta lomakkeita palautui 50 kappaletta ja asukkailta 41 kappaletta. Vastausprosentti kokonaisuudessaan oli 84.
Aineisto analysoitiin Microsoft Excel–taulukkolaskentaohjelman avulla. Tutkimustulokset havainnollistettiin vielä prosenttien, frekvenssien sekä kuvioiden avulla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että asiakaslähtöisyys ja itsemääräämisoikeus toteutuvat Ruskatalojen Palveluyhdistyksessä pääsääntöisesti hyvin. Asukkaiden toiveita kunnioitetaan ja he kokevat olonsa turvalliseksi. Asukkaat kokevat, että hoitohenkilökunta ajattelee heidän parastaan.
Tutkimus on lähestymistavaltaan kvantitatiivinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Aineistonkeruu tapahtui Ruskatalojen Palveluyhdistys ry:n palvelutaloissa tammikuussa 2013. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kysely suunnattiin Ruskatalojen Palveluyhdistyksen hoitohenkilökunnalle ja asukkaille. Lomakkeita toimitettiin Ruskatalojen Palveluyhdistyksen palvelutaloihin yhteensä 108 kappaletta, joista asukkaille 54 kappaletta ja hoitohenkilökunnalle 54 kappaletta. Kyselylomakkeet jaettiin jokaiseen Ruskatalojen Palveluyhdistyksen palvelutalon yksikköön. Kyselylomakkeet jaettiin jokaisen yksikön kahdelle asukkaalle sekä kahdelle hoitohenkilökuntaan kuuluvalle työntekijälle. Kyselylomakkeita palautui yhteensä 91 kappaletta (N=91). Hoitohenkilökunnalta lomakkeita palautui 50 kappaletta ja asukkailta 41 kappaletta. Vastausprosentti kokonaisuudessaan oli 84.
Aineisto analysoitiin Microsoft Excel–taulukkolaskentaohjelman avulla. Tutkimustulokset havainnollistettiin vielä prosenttien, frekvenssien sekä kuvioiden avulla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että asiakaslähtöisyys ja itsemääräämisoikeus toteutuvat Ruskatalojen Palveluyhdistyksessä pääsääntöisesti hyvin. Asukkaiden toiveita kunnioitetaan ja he kokevat olonsa turvalliseksi. Asukkaat kokevat, että hoitohenkilökunta ajattelee heidän parastaan.