Muotoilu johtoryhmään : Ihmiskeskeinen strategiatyö
Patrakka, Mika (2013)
Patrakka, Mika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077099
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda liiketoiminnan näkökulmasta ihmiskeskeinen strategiatyön malli muotoilun merkityksestä yritysten kilpailuedun ja kyvyn ylläpitämiseen. Pohdin opinnäytetyössäni muotoilun merkitystä yrityksen tasoilla ja miten muotoiluun pitää suhtautua. Mielestäni on väärin ja harhaan johtavaa puhua vain ulkonäöllisistä seikoista, muotoilun laajemman vaikuttamisen tasojen sijaan. Opinnäytetyössäni keskeisenä osana olivat suomalainen ja kansainvälinen tutkimus. Tuloksista oli havaittavissa se, että muotoilun merkitystä tulee kasvattaa ja vahvistaa. Huomion arvoista on, että muotoilun merkitys on parhaimmillaan juuri liiketoiminnan keskiössä, jolloin sen strateginen vaikuttaminen ja tekeminen korostuvat. Aineiston kasaamisessa ja teoreettisen viitekehyksen luomisessa tutustuin lukuisiin lähteisiin ja näin voin tehdä laajan ja monipuolisen otoksen alan kirjallisuudesta ja muista eri lähteistä. Opinnäytetyöni merkitys itselleni on ollut iso. Olen jäsentänyt ja jalostanut omaa ajatteluani yhä enemmän asiantuntijuuteni kehittämiseksi. Opinnäytetyötäni tehdessä kiinnostukseni kohdistui kehittää asiantuntijuuttani jatkossa sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yksilön kokemuksen vaikuttavuudesta arjessa ja päätöksenteossa. Mielekkäänä jatkotutkimuksen aiheena koen selvittää yksilön näkökulmasta ihmisen ajattelu- ja toimintatapoja, tunteita sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitystä.