Nuorten kuuleminen ja osallistaminen kirjastopalvelujen kehittämiseen Vantaan kaupunginkirjastossa
Hänninen, Marjo (2013)
Hänninen, Marjo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087192
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli sekä kartoittaa että toteuttaa lainsäädännön velvoittamaa nuorten kuulemista heitä koskevissa asioissa sekä tutkia nuorten mielipiteitä Vantaan kaupunginkirjaston toiminnasta ja toimipisteistä. Samalla opinnäytetyö toimi kehittämishankkeena nuorten osallistamiseksi kirjastopalvelujen kehittämiseen vertaisohjaajatoiminnan kautta kartoittaen myös nuorten osallisuuteen tähtääviä ohjeistuksia ja toimintamalleja.
Nuorten osallistamiseen tähtäävän vertaisohjaajatoiminnan soveltuvuutta kirjaston nuortenpalvelujen kehittämiseen pilotoitiin Vantaan Koivukylän kirjastossa syyskuusta 2012 alkaen. Opinnäytetyössä tarkastellaan vertaisohjaajatoiminnan periaatteita ja tämän kehittämishankkeen käytännön toteutusta sekä sen tuomia etuja sekä nuorille itselleen, kirjaston henkilökunnalle että muille asiakkaille.
Nuorten kuuleminen toteutettiin lomakekyselynä koulujen kautta marraskuussa 2012. Kyselyn otantaryhmänä toimivat yhdeksäsluokkalaiset nuoret jokaiselta kaupungin suuralueelta. Kyselyyn vastasi 487 oppilasta, joka vastaa 21,4 % Vantaan yhdeksäsluokkalaisista.
Tutkimus osoittaa, että nuorten tietämys nykykirjaston palveluista on aika rajoittunutta, mikä vahvistaa kirjaston markkinoinnin ja viestinnän kehittämisen tarpeellisuutta. Toisaalta tutkimus antaa suuntaviivoja siihen, että kirjastojen nuortenpalveluja tulisi kehittää asiakaslähtöisesti toiminnalliseksi kokonaisuudeksi
Nuorten osallistamiseen tähtäävän vertaisohjaajatoiminnan soveltuvuutta kirjaston nuortenpalvelujen kehittämiseen pilotoitiin Vantaan Koivukylän kirjastossa syyskuusta 2012 alkaen. Opinnäytetyössä tarkastellaan vertaisohjaajatoiminnan periaatteita ja tämän kehittämishankkeen käytännön toteutusta sekä sen tuomia etuja sekä nuorille itselleen, kirjaston henkilökunnalle että muille asiakkaille.
Nuorten kuuleminen toteutettiin lomakekyselynä koulujen kautta marraskuussa 2012. Kyselyn otantaryhmänä toimivat yhdeksäsluokkalaiset nuoret jokaiselta kaupungin suuralueelta. Kyselyyn vastasi 487 oppilasta, joka vastaa 21,4 % Vantaan yhdeksäsluokkalaisista.
Tutkimus osoittaa, että nuorten tietämys nykykirjaston palveluista on aika rajoittunutta, mikä vahvistaa kirjaston markkinoinnin ja viestinnän kehittämisen tarpeellisuutta. Toisaalta tutkimus antaa suuntaviivoja siihen, että kirjastojen nuortenpalveluja tulisi kehittää asiakaslähtöisesti toiminnalliseksi kokonaisuudeksi