Ensihoitajien (AMK) näkemys kulttuurisesta osaamisestaan sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa
Karjalainen, Arto; Rossi, Jenni; Klein, Timo (2013)
Karjalainen, Arto
Rossi, Jenni
Klein, Timo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087340
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää sairaalan ulkopuolella työskentelevien AMK-ensihoitajien näkemystä kulttuurisen osaamisensa tasosta. Työssä selvitettiin myös sitä, tarvitsevatko he kulttuurista lisäkoulutusta. Ensihoitajien kulttuurista osaamista ei ole Suomessa aikaisemmin tutkittu.
Opinnäytetyön tilaaja on Savonia-ammattikorkeakoulu. Teimme kulttuurisiin taitoihin liittyvän opinnäytetyön, koska mielestämme kulttuurista opetusta on ensihoitajien opetussuunnitelmassa liian vähän. Opinnäytetyön tavoite oli lisätä AMK-ensihoitajien tietoisuutta omista kulttuurisista taidoistaan ja asenteistaan sekä niiden vaikutuksesta ensihoitotyöhön. Opinnäytetyöstä on apua uusien opetussuunnitelmien kulttuurisen opetuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi Papadopouloksen, Tilkin ja Taylorin (2006) luoma kulttuurisen kompetenssin eli kulttuurisen osaamisen oppimisen malli, joka jakaa kulttuurisen oppimisen neljään eri tasoon: kulttuuriseen tietoisuuteen, kulttuuriseen tietoon, kulttuuriseen sensitiivisyyteen ja kulttuuriseen kompetenssiin. Oppija etenee tasolta toiselle sitä mukaa, kun kulttuuriset taidot kehittyvät.
Opinnäytetyömme oli kyselytutkimus, jossa käytettiin valmista kyselylomaketta. Kyselylomake koostui taustatiedoista ja väittämistä, jotka oli jaettu kulttuurisen kompetenssin oppimisen mallin tasojen mukaisesti.
Tulokset olivat samansuuntaisia, kuin aiemmissa hoitotyöntekijöille tehdyissä vastaavissa tutki-muksissa: kulttuurinen osaaminen on vahvinta kulttuurisen tietoisuuden tasolla. Kulttuurisen tiedon ja kulttuurisen sensitiivisyyden tasoista osaamista on huomattavasti vähemmän. Kulttuurisen kompetenssin tasoista osaamista on hyvin vähän. Suurin osa AMK-ensihoitajista koki tarvitsevansa lisää tietoa eri kulttuureista ja lisäkoulutusta kulttuurisiin taitoihin.
Opinnäytetyömme pohjalta voi tehdä lisätutkimusta esimerkiksi siitä, millaista koulutusta AMK-ensihoitajat tarvitsevat. Työmme voi myös toimia opetusmateriaalina.
Opinnäytetyön tilaaja on Savonia-ammattikorkeakoulu. Teimme kulttuurisiin taitoihin liittyvän opinnäytetyön, koska mielestämme kulttuurista opetusta on ensihoitajien opetussuunnitelmassa liian vähän. Opinnäytetyön tavoite oli lisätä AMK-ensihoitajien tietoisuutta omista kulttuurisista taidoistaan ja asenteistaan sekä niiden vaikutuksesta ensihoitotyöhön. Opinnäytetyöstä on apua uusien opetussuunnitelmien kulttuurisen opetuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi Papadopouloksen, Tilkin ja Taylorin (2006) luoma kulttuurisen kompetenssin eli kulttuurisen osaamisen oppimisen malli, joka jakaa kulttuurisen oppimisen neljään eri tasoon: kulttuuriseen tietoisuuteen, kulttuuriseen tietoon, kulttuuriseen sensitiivisyyteen ja kulttuuriseen kompetenssiin. Oppija etenee tasolta toiselle sitä mukaa, kun kulttuuriset taidot kehittyvät.
Opinnäytetyömme oli kyselytutkimus, jossa käytettiin valmista kyselylomaketta. Kyselylomake koostui taustatiedoista ja väittämistä, jotka oli jaettu kulttuurisen kompetenssin oppimisen mallin tasojen mukaisesti.
Tulokset olivat samansuuntaisia, kuin aiemmissa hoitotyöntekijöille tehdyissä vastaavissa tutki-muksissa: kulttuurinen osaaminen on vahvinta kulttuurisen tietoisuuden tasolla. Kulttuurisen tiedon ja kulttuurisen sensitiivisyyden tasoista osaamista on huomattavasti vähemmän. Kulttuurisen kompetenssin tasoista osaamista on hyvin vähän. Suurin osa AMK-ensihoitajista koki tarvitsevansa lisää tietoa eri kulttuureista ja lisäkoulutusta kulttuurisiin taitoihin.
Opinnäytetyömme pohjalta voi tehdä lisätutkimusta esimerkiksi siitä, millaista koulutusta AMK-ensihoitajat tarvitsevat. Työmme voi myös toimia opetusmateriaalina.