Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ympäristökasvatuksen käsikirjan tekeminen : kehittämishanke Vihreä lippu -päiväkodissa

Kettunen, Sari (2013)

 
Avaa tiedosto
Kettunen Sari.pdf (1.198Mt)
Kettunen Sari2.pdf (1.317Mt)
Lataukset: 


Kettunen, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087348
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämishanke, jossa tehdään yhteistyössä Keravan Keskustan päiväkodin henkilökunnan kanssa ympäristökasvatuksen käsikirja. Keskustan päiväkoti on ollut mukana Vihreä lippu -ympäristökasvatusohjelmassa vuodesta 2002. Vuosien saatossa on kertynyt paljon tietoa, taitoa ja tapoja, joiden saaminen koko henkilökunnan ulottuville koettiin tarpeelliseksi. Käsikirjan tavoitteena on olla tuki arjen ympäristökasvatustyössä ja olla perehdyttämisen välineenä uusille työntekijöille. Käsikirjaa ja sen osia on mahdollista käyttää myös yhteistyössä lasten perheiden kanssa.

Toimintatutkimuksellista otetta on käytetty opinnäytetyön prosessin suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Käsikirjan valmistumisen ohella tärkeä on ollut henkilökunnan yhteinen prosessi, jonka tavoitteena on sitouttaa, lisätä innostusta, tuoda tällä hetkellä tehtävä ympäristökasvatus tietoiselle tasolle ja saada henkilökunnalle tarpeen mukaan uutta tietoa.

Opinnäytetyön prosessin aikana nousi lasten osallisuus tärkeään rooliin. Osallisuus on yksi Vihreä lippu -ohjelman kulmakivistä. Osallisuus on Keravan kaupungin varhaiskasvatuksen painopistealueena kaudella 2012–2013. Osallisuus sitoo Vihreä lippu -toiminnan kiinteästi varhaiskasvatuksen perusteisiin. Osallisuus ja sen toteuttaminen alle kouluikäisten kanssa vaatii perusteellista pohdintaa kasvattajien keskuudessa, koska osallisuuden toteutuminen vaatii muutosta perinteisiin kasvatus- ja opetusmalleihin. 
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste