Jatkuvan ja vakavan haitan aiheuttaminen siirtymäajan liikennöintisopimuksien haltijoille. Tapaus Onnibus Oy
Rosenholm, Roni-Kristian (2013)
Rosenholm, Roni-Kristian
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127909
Tiivistelmä
Turun hallinto-oikeus hylkäsi helmikuussa 2013 J. Vainion liikenteen ja Oy Pohjolan Liikenne Ab:n jättämän valituksen koskien Onnibus Oy:n alla liikennöivälle Rindell Oy:lle myönnettyä reittiliikennelupaa Raisio-Turku-Helsinki-reitillä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Onnibus Oy:lle selvitys siitä aiheuttaako se kyseisen reitin liikennöinnillä jatkuvaa ja vakavaa haittaa siirtymäajan PSA-suojaa nauttivien liikennöintisopimusten haltijoille J. Vainion liikenteelle ja Oy Pohjolan Liikenne Ab:lle. Selvitystä voitaisiin käyttää mahdollisessa korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyssä, mikäli J. Vainion liikenne ja Oy Pohjolan liikenne Ab päättävät valittaa Turun hallinto-oikeuden päätöksestä. Valittajien yhtenä keskeisenä perusteena alkuperäiselle käsittelylle oli juuri Onnibus Oy:n alla liikennöivän Rindell Oy:n aiheuttaman jatkuvan ja vakavan haitan tuottaminen siirtymäkauden liikennöintisopimuksien haltijoille.
Tilanteen arvioimiseksi tuli ensin selvittää, minkälaiseen toimintaan jatkuvan ja vakavan haitan aiheuttamisella viitataan. Opinnäytetyön viitekehys jatkuvan ja vakavan haitan aiheuttamisen tarkastelulle rakentui pitkälti aihetta määrittävän joukkoliikennelain ja siihen liittyvän hallituksen esityksen sekä palvelusopimusasetuksen tarkastelun varaan. Laissa säädetyn lisäksi aiheeseen syvennyttiin myös perehtymällä liikenne- ja viestintäministeriön, liikenneviraston ja asetettujen työryhmien aiheeseen liittyviin mietintöihin, raportteihin ja ohjeistukseen.
Kysymyksen, aiheuttaako Onnibus Oy liikennöinnillään jatkuvaa ja vakavaa haittaa Raisio-Turku-Helsinki-reitin osalta, selvittämiseksi suoritettiin reitillä matkustajatutkimus. Tämän lisäksi vertailutietoa kerättiin myös Onnibus Oy:n liikennöimien Tampere-Pori ja Tampere-Helsinki reittien osalta. Käytännössä tutkimus suoritettiin jakamalla strukturoitu lomakekysely matkustajille Onnibus Oy:n linja-autoissa. Kyselylomakkeita jaettiin mainittujen reittien linja-autoissa yhteensä 1000, joista käsiteltäviksi palautui 536 kappaletta. Tavoitteena oli selvittää muun muassa pysäkkikuormitusta ja vastaajien matkaketjuja.
Matkustajatutkimuksen tuloksien ja viitekehyksen valossa Onnibus Oy:n liikennöinti ei vaikuttaisi aiheuttavan siirtymäajan liikennöintisopimuksien haltijoiden, J. Vainion liikenne Ja Oy Pohjolan Liikenne Ab, toiminnalle jatkuvaa ja vakavaa haittaa Raisio-Turku-Helsinki-reitillä. Mikäli Rindell Oy:n reittiliikennelupahakemuksen käsittely kuitenkin vielä jatkuu hallinto-oikeudessa, tulisi molempien osapuolien toimittaa tapauksen perinpohjaisen tutkimisen vuoksi laskelmat matkustajaliikenteen tulovirrasta Raisio-Turku-Helsinki-reitiltä. Lisäksi siirtymäajan liikennöintisopimuksien haltijoilta tulisi edellyttää selvitystä linja-autorahdin osalta, koska se tuottaa merkittävän osan kyseisen reitin asiakastuloista. Linja-autorahdin tuotot ovat keskeisessä osassa jatkuvan ja vakavan haitan aiheuttamisessa rahtiliikenteen jäädessä Onnibus Oy:n palveluvalikoiman ulkopuolella. Näin ollen Onnibus Oy:n harjoittaman reittiliikenteen vaikutukset on rajattu ainoastaan siirtymäajan liikennöintisopimusten harjoittamaan matkustajaliikenteeseen
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Onnibus Oy:lle selvitys siitä aiheuttaako se kyseisen reitin liikennöinnillä jatkuvaa ja vakavaa haittaa siirtymäajan PSA-suojaa nauttivien liikennöintisopimusten haltijoille J. Vainion liikenteelle ja Oy Pohjolan Liikenne Ab:lle. Selvitystä voitaisiin käyttää mahdollisessa korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyssä, mikäli J. Vainion liikenne ja Oy Pohjolan liikenne Ab päättävät valittaa Turun hallinto-oikeuden päätöksestä. Valittajien yhtenä keskeisenä perusteena alkuperäiselle käsittelylle oli juuri Onnibus Oy:n alla liikennöivän Rindell Oy:n aiheuttaman jatkuvan ja vakavan haitan tuottaminen siirtymäkauden liikennöintisopimuksien haltijoille.
Tilanteen arvioimiseksi tuli ensin selvittää, minkälaiseen toimintaan jatkuvan ja vakavan haitan aiheuttamisella viitataan. Opinnäytetyön viitekehys jatkuvan ja vakavan haitan aiheuttamisen tarkastelulle rakentui pitkälti aihetta määrittävän joukkoliikennelain ja siihen liittyvän hallituksen esityksen sekä palvelusopimusasetuksen tarkastelun varaan. Laissa säädetyn lisäksi aiheeseen syvennyttiin myös perehtymällä liikenne- ja viestintäministeriön, liikenneviraston ja asetettujen työryhmien aiheeseen liittyviin mietintöihin, raportteihin ja ohjeistukseen.
Kysymyksen, aiheuttaako Onnibus Oy liikennöinnillään jatkuvaa ja vakavaa haittaa Raisio-Turku-Helsinki-reitin osalta, selvittämiseksi suoritettiin reitillä matkustajatutkimus. Tämän lisäksi vertailutietoa kerättiin myös Onnibus Oy:n liikennöimien Tampere-Pori ja Tampere-Helsinki reittien osalta. Käytännössä tutkimus suoritettiin jakamalla strukturoitu lomakekysely matkustajille Onnibus Oy:n linja-autoissa. Kyselylomakkeita jaettiin mainittujen reittien linja-autoissa yhteensä 1000, joista käsiteltäviksi palautui 536 kappaletta. Tavoitteena oli selvittää muun muassa pysäkkikuormitusta ja vastaajien matkaketjuja.
Matkustajatutkimuksen tuloksien ja viitekehyksen valossa Onnibus Oy:n liikennöinti ei vaikuttaisi aiheuttavan siirtymäajan liikennöintisopimuksien haltijoiden, J. Vainion liikenne Ja Oy Pohjolan Liikenne Ab, toiminnalle jatkuvaa ja vakavaa haittaa Raisio-Turku-Helsinki-reitillä. Mikäli Rindell Oy:n reittiliikennelupahakemuksen käsittely kuitenkin vielä jatkuu hallinto-oikeudessa, tulisi molempien osapuolien toimittaa tapauksen perinpohjaisen tutkimisen vuoksi laskelmat matkustajaliikenteen tulovirrasta Raisio-Turku-Helsinki-reitiltä. Lisäksi siirtymäajan liikennöintisopimuksien haltijoilta tulisi edellyttää selvitystä linja-autorahdin osalta, koska se tuottaa merkittävän osan kyseisen reitin asiakastuloista. Linja-autorahdin tuotot ovat keskeisessä osassa jatkuvan ja vakavan haitan aiheuttamisessa rahtiliikenteen jäädessä Onnibus Oy:n palveluvalikoiman ulkopuolella. Näin ollen Onnibus Oy:n harjoittaman reittiliikenteen vaikutukset on rajattu ainoastaan siirtymäajan liikennöintisopimusten harjoittamaan matkustajaliikenteeseen