Ryhmäbloggaamalla yhteisöllisyyttä ja osallisuutta : Turun Tyttöjen Talon ryhmäblogitoiminnan mallinnus
Erlands, Essi (2013)
Erlands, Essi
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138103
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä laaditaan kirjallinen selostus Turun Tyttöjen Talon ryhmäblogitoiminnan toteuttamisesta. Osana opinnäytettä laaditaan runko koulutustilaisuudelle, jossa käsitellään ryhmäblogin luomista tyttöjen ja nuorten naisten yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistämisen menetelmänä. Koulutustilaisuuden runkoa testataan ja arvioidaan pilottiryhmän kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa ensisijaisesti sukupuoli- ja kulttuurisensitiivistä tyttötyötä tekeville tahoille malli ryhmäblogitoiminnan toteuttamisesta. Tavoitteena on kuvata konkreettisessa muodossa, miten Turun Tyttöjen Talon ryhmäblogitoiminnassa toteutetaan sukupuoli- ja kulttuurisensitiivistä tyttötyötä Tyttöjen Talo®-konseptin mukaisesti ja edistetään yhteisöllisyyttä sekä osallisuutta. Tavoitteena on myös luoda ymmärrystä blogien merkityksestä tytöille ja nuorille naisille sekä kuvata, miten ryhmäblogitoiminnan avulla voidaan toteuttaa lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman strategisia tavoitteita.
Opinnäytetyö jakaantuu kahteen osaan: raporttiosuuteen, joka sisältää kirjallisen selostuksen ryhmäblogitoiminnan toteuttamisesta, sekä tuotokseen, eli koulutustilaisuuden runkoon. Raporttiosuudessa käsitellään ryhmäblogitoiminnan teoriapohjaa: sukupuoli- ja kulttuurisensitiivistä tyttötyötä, yhteisöllisyyttä sekä osallisuutta. Teoriapohjassa käsitellään myös lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmaa sekä blogien merkitystä tytöille ja nuorille naisille. Raporttiosuuteen sisältyy kuvailu koulutustilaisuuden rungon laatimisesta. Koulutustilaisuuden runkoa arvioitiin testaamisen yhteydessä palautelomakkeen avulla.
Palaute osoittaa, että pilottiryhmä oli koulutustilaisuuden kautta saanut kuvan ryhmäblogitoiminnan toteuttamisesta sekä siitä, miten ryhmäblogitoiminnan kautta toteutetaan sukupuoli- ja kulttuurisensitiivistä tyttötyötä sekä edistetään yhteisöllisyyttä ja osallisuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa ensisijaisesti sukupuoli- ja kulttuurisensitiivistä tyttötyötä tekeville tahoille malli ryhmäblogitoiminnan toteuttamisesta. Tavoitteena on kuvata konkreettisessa muodossa, miten Turun Tyttöjen Talon ryhmäblogitoiminnassa toteutetaan sukupuoli- ja kulttuurisensitiivistä tyttötyötä Tyttöjen Talo®-konseptin mukaisesti ja edistetään yhteisöllisyyttä sekä osallisuutta. Tavoitteena on myös luoda ymmärrystä blogien merkityksestä tytöille ja nuorille naisille sekä kuvata, miten ryhmäblogitoiminnan avulla voidaan toteuttaa lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman strategisia tavoitteita.
Opinnäytetyö jakaantuu kahteen osaan: raporttiosuuteen, joka sisältää kirjallisen selostuksen ryhmäblogitoiminnan toteuttamisesta, sekä tuotokseen, eli koulutustilaisuuden runkoon. Raporttiosuudessa käsitellään ryhmäblogitoiminnan teoriapohjaa: sukupuoli- ja kulttuurisensitiivistä tyttötyötä, yhteisöllisyyttä sekä osallisuutta. Teoriapohjassa käsitellään myös lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmaa sekä blogien merkitystä tytöille ja nuorille naisille. Raporttiosuuteen sisältyy kuvailu koulutustilaisuuden rungon laatimisesta. Koulutustilaisuuden runkoa arvioitiin testaamisen yhteydessä palautelomakkeen avulla.
Palaute osoittaa, että pilottiryhmä oli koulutustilaisuuden kautta saanut kuvan ryhmäblogitoiminnan toteuttamisesta sekä siitä, miten ryhmäblogitoiminnan kautta toteutetaan sukupuoli- ja kulttuurisensitiivistä tyttötyötä sekä edistetään yhteisöllisyyttä ja osallisuutta.