Palvelukokonaisuus, haaste terveydenhuollon johtajille
Lehto, Kirsi (2013)
Lehto, Kirsi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138125
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on osana TEHU- hanketta, selvittää tämänhetkisten vanhusväestön palveluketjujen tarkoituksenmukaisuutta Loimaan seutukunnissa. Opinnäytetyön tavoitteena on nostaa esiin mahdolliset kehittämiskohteet ja niiden tuomat haasteet johtajille BSC: n näkökulmissa.
Tutkimukseen osallistui 105 terveydenhuollon ammattilaista Pöytyän, Loimaan ja Auran palvelukeskuksista tai kotihoidosta. Nämä terveydenhuollon yksiköt tuottavat pääosin vanhuspalveluita ja ovat osana mukana TEHU- hankkeessa, joka on osa alueellista sosiaali- ja terveyshanketta. Tässä tutkimuksessa näkökulmaksi on valittu BSC: n malli tarkasteltaessa tutkimustuloksia.
Työni teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan palveluketjun ja palvelukokonaisuuden eroavaisuutta sekä BSC: n mallin näkökulmia. Tutkimustulokset esitetään BSC: n mallin neljän näkökulman kautta huomioiden minkälaisia mahdollisia haasteita terveydenhuollon johtajille koituu, kun toimintaa kehitetään.
Tulosten mukaan haastavimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat ammattitaitoisen henkilökunnan määrä ja osaaminen, ympärivuorokautisen hoidon tarve sekä sairaanhoidollisten välineiden puutteellisuus, tietojärjestelmien yhdenmukaisuus ja lääkärin konsultaatiovaikeus.
Tutkimukseen osallistui 105 terveydenhuollon ammattilaista Pöytyän, Loimaan ja Auran palvelukeskuksista tai kotihoidosta. Nämä terveydenhuollon yksiköt tuottavat pääosin vanhuspalveluita ja ovat osana mukana TEHU- hankkeessa, joka on osa alueellista sosiaali- ja terveyshanketta. Tässä tutkimuksessa näkökulmaksi on valittu BSC: n malli tarkasteltaessa tutkimustuloksia.
Työni teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan palveluketjun ja palvelukokonaisuuden eroavaisuutta sekä BSC: n mallin näkökulmia. Tutkimustulokset esitetään BSC: n mallin neljän näkökulman kautta huomioiden minkälaisia mahdollisia haasteita terveydenhuollon johtajille koituu, kun toimintaa kehitetään.
Tulosten mukaan haastavimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat ammattitaitoisen henkilökunnan määrä ja osaaminen, ympärivuorokautisen hoidon tarve sekä sairaanhoidollisten välineiden puutteellisuus, tietojärjestelmien yhdenmukaisuus ja lääkärin konsultaatiovaikeus.
