Sumi-e-tekniikan tutkiminen oman teoksen kautta
Karma, Kristiina (2013)
Karma, Kristiina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076973
Tiivistelmä
Tutkin sumi-e-tekniikkaa, sen periaatteita ja lähtökohtia, välineitä, materiaaleja ja menetelmiä oman tekemisen ja teoksen kautta. Pyrin ymmärtämään ja tavoittamaan sekä sen henkeä, että sen tapoja. Halusin oppia ymmärtämään tekniikan perusteet, tekemällä, tarkkailemalla ja tutkimalla.
Opinnäytetyöni teoriaosiossa käyn läpi sumi-e:n historiaa ja siihen vaikuttaneita tekijöitä myös sitä, mistä tekniikka on peräisin ja millä tavoin se on kehittynyt sellaiseksi, kuin se on nykyään. Tutkin myös tekniikan materiaaleja ja välineitä tekniikassa tekemisen ohessa. Koetan saada selville taidesuuntauksen idean ja ajattelutavan, millä periaattein sitä tehdään. Suuntauksessa yhä uudelleen esiintyvä taideaihe on elämä ilman suurempaa päämäärää ja taiteilijan sen hetkinen sielun tila, sekä se tunne, että on ajattomassa tilassa matkalla ei-minnekään. Jokainen maisema, jokainen tuulessa heiluva bambun oksan tai korkeuksiin kohoavan kallion luonnos on sellaisten hetkien kuvastuma. Länsimaalainen taide pyrkii ja haluaa nähdä luonnon aina jäsentyneenä ja lokeroituneena kokonaisuutena, jossa henkisellä pohdiskelulla ei ole sijaa.
Sumi-e-tekniikassa pyrkimys yksinkertaisen ja pelkistetyn tilan, tunteen ja elementin kuvaamiseen on tärkeämpää kuin yksityiskohtaisen ja valokuvatarkan kuvan luominen. Bambun lehtien avulla ja siveltimen vedoilla päätin toteuttaa henkisen tilani masentuneisuuden ja epätasapainoisuuden. Harjoitusvedoksissa keskityin siveltimen, käden ja kehon yhteistyön opettelemiseen. Harjoituksien ohessa opettelin myös vetojen, viivojen, siveltimen ja musteen käyttöä. Oman teoksen kautta tutkiminen avaa ovia ymmärtämiseen ja havainnointiin, jotka puolestaan opettavat minulle tekniikan tekemiselle oleellisia asioita.
Sumi-e:ssä taiteilija yhdistelee luonnonelementtejä jättäen pois kaiken, mikä ei kiinnosta häntä ja pyrkii vangitsemaan oman tulkintansa kohteen todellisesta olemuksesta sen sijaan, että tavoittelisi mahdollisimman yksityiskohtaista jäljennöstä. Tekniikkaa harjoitellessani havaitsin, että viivan merkitys tekniikassa on huomattavasti suurempi, kuin länsimaalaisessa taiteessa.
Opinnäytetyöni teoriaosiossa käyn läpi sumi-e:n historiaa ja siihen vaikuttaneita tekijöitä myös sitä, mistä tekniikka on peräisin ja millä tavoin se on kehittynyt sellaiseksi, kuin se on nykyään. Tutkin myös tekniikan materiaaleja ja välineitä tekniikassa tekemisen ohessa. Koetan saada selville taidesuuntauksen idean ja ajattelutavan, millä periaattein sitä tehdään. Suuntauksessa yhä uudelleen esiintyvä taideaihe on elämä ilman suurempaa päämäärää ja taiteilijan sen hetkinen sielun tila, sekä se tunne, että on ajattomassa tilassa matkalla ei-minnekään. Jokainen maisema, jokainen tuulessa heiluva bambun oksan tai korkeuksiin kohoavan kallion luonnos on sellaisten hetkien kuvastuma. Länsimaalainen taide pyrkii ja haluaa nähdä luonnon aina jäsentyneenä ja lokeroituneena kokonaisuutena, jossa henkisellä pohdiskelulla ei ole sijaa.
Sumi-e-tekniikassa pyrkimys yksinkertaisen ja pelkistetyn tilan, tunteen ja elementin kuvaamiseen on tärkeämpää kuin yksityiskohtaisen ja valokuvatarkan kuvan luominen. Bambun lehtien avulla ja siveltimen vedoilla päätin toteuttaa henkisen tilani masentuneisuuden ja epätasapainoisuuden. Harjoitusvedoksissa keskityin siveltimen, käden ja kehon yhteistyön opettelemiseen. Harjoituksien ohessa opettelin myös vetojen, viivojen, siveltimen ja musteen käyttöä. Oman teoksen kautta tutkiminen avaa ovia ymmärtämiseen ja havainnointiin, jotka puolestaan opettavat minulle tekniikan tekemiselle oleellisia asioita.
Sumi-e:ssä taiteilija yhdistelee luonnonelementtejä jättäen pois kaiken, mikä ei kiinnosta häntä ja pyrkii vangitsemaan oman tulkintansa kohteen todellisesta olemuksesta sen sijaan, että tavoittelisi mahdollisimman yksityiskohtaista jäljennöstä. Tekniikkaa harjoitellessani havaitsin, että viivan merkitys tekniikassa on huomattavasti suurempi, kuin länsimaalaisessa taiteessa.