Liikenne- ja päästömäärien muutokset Nurmijärven alueella
Harjunen, Jonna (2013)
Harjunen, Jonna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137920
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tarkastella, miten Nurmijärvelle suunniteltu kivilouhos vaikuttaa alueen liikenteen määrään ja päästöihin. Lisäksi pohditaan lyhyesti louhoksen muita vaikutuksia. Louhoksen vaikutukset liikenteeseen ja päästöihin on laskettu annettujen louhintamäärien perusteella käyttäen hyväksi maansiirtoliikenteessä käytettävien autojen massoja. Määrät on määritetty NCC:n antamien vuotuisten louhintamäärien mukaan ja laskettu siten keskiarvoina niistä.
Työn alussa kuvataan Suomen tiestöä, sen rakennetta sekä teiden kuormituskestävyyttä. Työssä keskitytään pääsääntöisesti Uudenmaan tilanteeseen. Teoriaosuudessa käydään läpi myös liikenteen aiheuttamat suurimmat päästöt sekä niiden vaikutukset. Lisäksi esitellään Nurmijärvelle suunniteltu louhoshanke.
Tulosten perusteella huomattiin, että louhoksen myötä alueen liikenne sekä päästöt moninkertaistuvat nykytilanteeseen verrattuna. Liikenteen ja päästöjen lisääntymisen lisäksi louhos aiheuttaa melua, pölyä sekä tärinää. Louhoksen aiheuttamat vaikutukset ovat pitkäaikaisia ja merkittäviä verrattuna nykytilanteeseen.
Työn alussa kuvataan Suomen tiestöä, sen rakennetta sekä teiden kuormituskestävyyttä. Työssä keskitytään pääsääntöisesti Uudenmaan tilanteeseen. Teoriaosuudessa käydään läpi myös liikenteen aiheuttamat suurimmat päästöt sekä niiden vaikutukset. Lisäksi esitellään Nurmijärvelle suunniteltu louhoshanke.
Tulosten perusteella huomattiin, että louhoksen myötä alueen liikenne sekä päästöt moninkertaistuvat nykytilanteeseen verrattuna. Liikenteen ja päästöjen lisääntymisen lisäksi louhos aiheuttaa melua, pölyä sekä tärinää. Louhoksen aiheuttamat vaikutukset ovat pitkäaikaisia ja merkittäviä verrattuna nykytilanteeseen.