Intranetin käytettävyys ja sen ominaisuudet Parolannummen Panssariprikaatissa
Brusin, Tiia-Linnea (2013)
Brusin, Tiia-Linnea
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148498
Tiivistelmä
Monet suuret suomalaiset organisaatiot lähtivät 2000-luvulla rakentamaan omia, yhtenäisiä digitaalisia verkkoja eli intranettejä, jotta sisäisen viestinnän tavoitteet selkiytyisivät ja organisaation tulos paranisi. Myös puolus-tusvoimat rakensivat tällöin ensimmäisen sisäisen verkkonsa eli Torni-portaalin. Portaali julkaistiin kaikille joukko-osastoille uutena, yhteisenä digitaalisena verkkona vuonna 2006. Ainoastaan Parolannummen Panssariprikaatilla oli Torni-portaalia vanhempi, oma alueellinen intranet. Siksi onkin tärkeää tutkia, miten uusi portaali on otettu vastaan ja millaisena sen käytettävyys Panssariprikaatissa koetaan sisäisen viestinnän väylänä.
Opinnäytetyössä käytettiin useisiin suomalaisiin sekä kansainvälisiin teoksiin ja artikkeleihin pohjautuvaa teoriatietoa sisäisestä viestinnästä ja intranetistä. Lisäksi tutkittiin Panssariprikaatin ja Puolustusvoimien omaa materiaalia viestintään liittyen sekä haastateltiin Panssariprikaatin henki-lökuntaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Teemahaastatteluita toteutettiin kahdella eri tavalla: ensin haastateltiin kahta panssariprikaatin tiedottajaa, minkä jälkeen julkaistiin sähköinen teemahaastattelu valitulle työntekijäjoukolle. Vastaukset käsiteltiin teemoittain.
Käyttäjäkokemukset jakautuivat useasti kahteen ääripäähän. Sisällön hallinta ja sen tuottaminen nousivat vielä kehitettäviksi asioiksi tutkimuksessa. Myös tiedotteiden ja toiminnan paikallisuus sekä portaalin tekniset ongelmat nousivat pintaan. Tutkimalla tarkemmin ja laajemmin tärkeitä intranetin osa-alueita, pystyy pääesikunta varmasti rakentamaan entistä eheämmän, joukko-osastotasolla paikallisemman ja mielenkiintoisemman sisäisen verkon. Positiivisina koetut asiat ja käyttäjien aidoista tarpeista lähtöisin olevat kehityskohteet ovat tärkeitä asioita Puolustusvoimien vies-tintästrategian ja toiminnan tuloksellisuuden sekä tavoitteiden kannalta
Opinnäytetyössä käytettiin useisiin suomalaisiin sekä kansainvälisiin teoksiin ja artikkeleihin pohjautuvaa teoriatietoa sisäisestä viestinnästä ja intranetistä. Lisäksi tutkittiin Panssariprikaatin ja Puolustusvoimien omaa materiaalia viestintään liittyen sekä haastateltiin Panssariprikaatin henki-lökuntaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Teemahaastatteluita toteutettiin kahdella eri tavalla: ensin haastateltiin kahta panssariprikaatin tiedottajaa, minkä jälkeen julkaistiin sähköinen teemahaastattelu valitulle työntekijäjoukolle. Vastaukset käsiteltiin teemoittain.
Käyttäjäkokemukset jakautuivat useasti kahteen ääripäähän. Sisällön hallinta ja sen tuottaminen nousivat vielä kehitettäviksi asioiksi tutkimuksessa. Myös tiedotteiden ja toiminnan paikallisuus sekä portaalin tekniset ongelmat nousivat pintaan. Tutkimalla tarkemmin ja laajemmin tärkeitä intranetin osa-alueita, pystyy pääesikunta varmasti rakentamaan entistä eheämmän, joukko-osastotasolla paikallisemman ja mielenkiintoisemman sisäisen verkon. Positiivisina koetut asiat ja käyttäjien aidoista tarpeista lähtöisin olevat kehityskohteet ovat tärkeitä asioita Puolustusvoimien vies-tintästrategian ja toiminnan tuloksellisuuden sekä tavoitteiden kannalta