Apusillat
Meski, Juha (2013)
Meski, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148515
Tiivistelmä
Apusilta on tilapäinen tai työmaa-aikainen rautatiekäyttöön tehty levypalkkisilta, joka koostuu kahdesta kiskoa kannattavasta, irrotettavin sitein toisiinsa kiinnittyvästä, teräksisestä palkkiparista. Apusillat on suunniteltu ja rakennettu 1970-luvun lopun ja 1980- luvun alun aikana. Apusiltoja on olemassa kahden mittaisia, AS 14 on 14 -metrinen ja AS 20 on 20 -metrinen. Tässä opinnäytetyössä käsitellään pääasiassa vain 20 -metrisiä apusiltoja. Lisäksi on olemassa 7 ja 10,5 -metrisiä pienapusiltoja, joita ei tässä opinnäytetyössä juurikaan käsitellä.
Tämä opinnäytetyö on ollut kaksiosainen projekti. Ensimmäisessä osassa oli tarkoitus kuntoarvioida ja inventoida karkeasti, kaikki VR Track Oy:n omistamat, 20 -metriset apusillat sekä niihin kuuluvat varusteet. Lisäksi piti kirjata havaintoja 14 -metrisistä apusilloista ja pienapusilloista. Tämä osa työstä on palautettu sovitun aikataulun mukaisesti VR Track Oy:lle, marraskuussa 2012.
Toisessa osassa oli tarkoitus pohtia ja ideoida uusia käyttökohteita ja -tapoja apusilloille kaikessa infrarakentamisessa. Viime vuosina apusiltojen käyttöaste on ollut hyvin alhainen ja suurin osa niistä on jo vuosia maannut ratapihoilla ja varikoilla täysin vailla käyttöä. Kaksi vaikuttavinta tekijää apusiltojen syrjäyttämiseen ovat olleet sillansiirtotekniikka ja junien kasvavat akselipainot.
Kaikki apusillat saatiin kuntoarvioitua ja inventoitua. Apusiltarungot olivat pääsääntöisesti hyvässä kunnossa, mutta varustelaatikoissa sekä varusteissa oli lukuisia vikoja ja puutteita. Uusia käyttökohteita apusilloille löytyi runsaasti ja osa niistä saattaa olla jopa käyttökelpoisia.
Apusiltojen ja varusteiden varastointiin tulisi tulevaisuudessa panostaa nykyistä enemmän, mikäli ne halutaan vielä jatkossa pitää käyttökelpoisina. Vaihtoehtoisia käyttötarkoituksia apusilloille voisi jatkossa yrittää etsiä myös infrarakentamisen ulkopuolelta. Kaikkiaan projekti onnistui täyttämään sille asetetut tavoitteet hyvin.
Tämä opinnäytetyö on ollut kaksiosainen projekti. Ensimmäisessä osassa oli tarkoitus kuntoarvioida ja inventoida karkeasti, kaikki VR Track Oy:n omistamat, 20 -metriset apusillat sekä niihin kuuluvat varusteet. Lisäksi piti kirjata havaintoja 14 -metrisistä apusilloista ja pienapusilloista. Tämä osa työstä on palautettu sovitun aikataulun mukaisesti VR Track Oy:lle, marraskuussa 2012.
Toisessa osassa oli tarkoitus pohtia ja ideoida uusia käyttökohteita ja -tapoja apusilloille kaikessa infrarakentamisessa. Viime vuosina apusiltojen käyttöaste on ollut hyvin alhainen ja suurin osa niistä on jo vuosia maannut ratapihoilla ja varikoilla täysin vailla käyttöä. Kaksi vaikuttavinta tekijää apusiltojen syrjäyttämiseen ovat olleet sillansiirtotekniikka ja junien kasvavat akselipainot.
Kaikki apusillat saatiin kuntoarvioitua ja inventoitua. Apusiltarungot olivat pääsääntöisesti hyvässä kunnossa, mutta varustelaatikoissa sekä varusteissa oli lukuisia vikoja ja puutteita. Uusia käyttökohteita apusilloille löytyi runsaasti ja osa niistä saattaa olla jopa käyttökelpoisia.
Apusiltojen ja varusteiden varastointiin tulisi tulevaisuudessa panostaa nykyistä enemmän, mikäli ne halutaan vielä jatkossa pitää käyttökelpoisina. Vaihtoehtoisia käyttötarkoituksia apusilloille voisi jatkossa yrittää etsiä myös infrarakentamisen ulkopuolelta. Kaikkiaan projekti onnistui täyttämään sille asetetut tavoitteet hyvin.