Suomalaisjohtoinen yritys Japanissa : -japanilaisen assistentin rooli suomalaisen johtajan työparina
Karvinen, Mirva (2013)
Karvinen, Mirva
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066713
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun johdon assistentti- ja toimittajakoulutus (ASTO) –yksikölle. Opinnäytetyö on case study eli tapaustutkimus, jossa paneudutaan japanilaisen assistentin rooliin suomalaisen johdon työparina suomalaisessa yrityksessä Japanissa. Samalla pyritään selvittämään mahdollisia assistenttien täydennyskoulutustarpeita.
Teoriaosuus esittelee tietoperustaksi kirjallisuuteen perustuen tärkeät teemat: kulttuurin käsitteen ja viitekehyksen, jonka pohjalta kulttuurieroja voidaan tarkastella. Lisäksi teoriaosuus käsittelee suomalaisen ja japanilaisen johtajuuden piirteitä.
Empiirinen osuus koottiin haastattelemalla neljää suomalaista johtajaa ja heidän japaniia assistenttejaan. Tutkimusosuudessa on esitelty tutkimusaineisto haastatteluiden perusteella esiin nousseiden teemojen pohjalta.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että japanilainen assistentti on korvaamaton työpari suomalaiselle johtajalle erityisesti kielitaidon ja kulttuuritietämyksen näkökulmasta. Assistenttien lisäkoulutus koostuisi näillä perusteilla liike-englannin sekä yleisen ja Suomen kulttuuritietouden kursseista.
Teoriaosuus esittelee tietoperustaksi kirjallisuuteen perustuen tärkeät teemat: kulttuurin käsitteen ja viitekehyksen, jonka pohjalta kulttuurieroja voidaan tarkastella. Lisäksi teoriaosuus käsittelee suomalaisen ja japanilaisen johtajuuden piirteitä.
Empiirinen osuus koottiin haastattelemalla neljää suomalaista johtajaa ja heidän japaniia assistenttejaan. Tutkimusosuudessa on esitelty tutkimusaineisto haastatteluiden perusteella esiin nousseiden teemojen pohjalta.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että japanilainen assistentti on korvaamaton työpari suomalaiselle johtajalle erityisesti kielitaidon ja kulttuuritietämyksen näkökulmasta. Assistenttien lisäkoulutus koostuisi näillä perusteilla liike-englannin sekä yleisen ja Suomen kulttuuritietouden kursseista.