Vähittäiskaupan myymälämarkkinointi: markkinointimateriaalit ja esillepanot : Suomen Lähikauppa Oy
Silvennoinen, Jannika (2013)
Silvennoinen, Jannika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148268
Tiivistelmä
Vähittäiskaupan myymälämarkkinoinnin tärkeys ja monipuolisuus antoivat aiheen toimeksiantajalle, Suomen Lähikauppa Oy:lle tehtävään tutkimukseen Suomen Valintatalojen markkinointimateriaaleista ja esillepanoista. Tutkimuksessa pyrittiin kartoittamaan myymälöiden mielipiteitä ja resursseja myymälämarkkinoinnin suhteen. Tutkimus oli toimeksiantajan mielestä tarpeellinen, koska myymälöissä markkinointimateriaalien esillepano-ohjeistuksien toteutuksessa oli ollut puutteita. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus selvittää ja ratkaista asiaan liittyviä ongelmia.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kaksi tutkimusta; mittakaavaltaan pienempi laadullinen havainnointi ja haastattelututkimus myymälöissä sekä koko ketjun kattava määrällinen tutkimus. Laadullisen tutkimuksen oli tarkoitus antaa laajan myymälämarkkinointia käsittelevän teorian ohella materiaalia määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Tutkimuksen tulosten perusteella markkinointimateriaalit sekä esillepanot ovat myymälöillä hyvin hallussa, mutta koska myymälämarkkinointi on monen pienen yksityiskohdan summa, tuloksissa esiintyi paljon rakentavaa kritiikkiä sekä korjausehdotuksia. Tärkeimpiä tuloksia olivat myymälöiden markkinointimateriaalien ja display-esillepanotelineiden määrän optimoiminen sekä materiaalien käytännöllisyyden ja esille asettelun helppouden kehittäminen. Lisäksi kehitettävää oli saatavuudesta huolehtimisessa, työtuntien sovittamisessa paremmin vastaamaan tarpeita sekä hyllypäädyissä.
Kaikkien edellä mainittujen tulosten mukaan kehitystä kaipaavien asioiden parantamiseksi markkinointiosasto voisi kehittää ohjeistuksia edelleen, mutta ennen kaikkea enemmän osallistua käytännön toteutukseen, jolloin sen mahdolliset haasteet olisivat jatkossa tiedostettavissa. Lisäksi myymälöiden ja markkinointiosaston välillä voisi olla toimiva kanava, jonka avulla palautetta voitaisiin antaa, ja rohkaista siihen.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kaksi tutkimusta; mittakaavaltaan pienempi laadullinen havainnointi ja haastattelututkimus myymälöissä sekä koko ketjun kattava määrällinen tutkimus. Laadullisen tutkimuksen oli tarkoitus antaa laajan myymälämarkkinointia käsittelevän teorian ohella materiaalia määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Tutkimuksen tulosten perusteella markkinointimateriaalit sekä esillepanot ovat myymälöillä hyvin hallussa, mutta koska myymälämarkkinointi on monen pienen yksityiskohdan summa, tuloksissa esiintyi paljon rakentavaa kritiikkiä sekä korjausehdotuksia. Tärkeimpiä tuloksia olivat myymälöiden markkinointimateriaalien ja display-esillepanotelineiden määrän optimoiminen sekä materiaalien käytännöllisyyden ja esille asettelun helppouden kehittäminen. Lisäksi kehitettävää oli saatavuudesta huolehtimisessa, työtuntien sovittamisessa paremmin vastaamaan tarpeita sekä hyllypäädyissä.
Kaikkien edellä mainittujen tulosten mukaan kehitystä kaipaavien asioiden parantamiseksi markkinointiosasto voisi kehittää ohjeistuksia edelleen, mutta ennen kaikkea enemmän osallistua käytännön toteutukseen, jolloin sen mahdolliset haasteet olisivat jatkossa tiedostettavissa. Lisäksi myymälöiden ja markkinointiosaston välillä voisi olla toimiva kanava, jonka avulla palautetta voitaisiin antaa, ja rohkaista siihen.