Yrityskauppaprosessi
Knuuti, Virpi (2013)
Knuuti, Virpi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179194
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on yrityskauppaprosessi. Tutkimuksessa selvitetään yrityskauppaa prosessina sekä yrityskauppojen syitä, tavoitteita ja niiden toteutumista. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus, jonka lähtökohtana on kokonaisvaltaisen tiedon hankinta aiheesta.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu yrityskauppoihin liittyvästä kirjallisuudesta sekä aihetta koskevista ajankohtaisista artikkeleista ja julkaisuista. Empiirisessä osuudessa käsitellään kolmea toteutunutta yrityskauppaa tutkimuksen tavoitteiden näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu lähettämällä tutkimukseen osallistuneiden yritysten vastuuhenkilöille avoin kysely, joiden vastausten perusteella on saatu vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tutkimukseni johtopäätöksenä on, että yrityskauppojen pääasiallinen tavoite on kasvu ja menestyminen kilpailussa. Tehdyt yrityskaupat ovat onnistuneet hyvin ja kaupoille asetetut tavoitteet ovat toteutuneet. Yrityskaupoissa on yleensä mukana ulkopuolisia asiantuntijoita ja neuvonantajia talous- ja laki-asioissa.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu yrityskauppoihin liittyvästä kirjallisuudesta sekä aihetta koskevista ajankohtaisista artikkeleista ja julkaisuista. Empiirisessä osuudessa käsitellään kolmea toteutunutta yrityskauppaa tutkimuksen tavoitteiden näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu lähettämällä tutkimukseen osallistuneiden yritysten vastuuhenkilöille avoin kysely, joiden vastausten perusteella on saatu vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tutkimukseni johtopäätöksenä on, että yrityskauppojen pääasiallinen tavoite on kasvu ja menestyminen kilpailussa. Tehdyt yrityskaupat ovat onnistuneet hyvin ja kaupoille asetetut tavoitteet ovat toteutuneet. Yrityskaupoissa on yleensä mukana ulkopuolisia asiantuntijoita ja neuvonantajia talous- ja laki-asioissa.