Yhdessä on somempaa! : Yhteisöllinen tapahtumatuotanto sosiaalisessa mediassa
Salokannel, Susanna (2013)
Salokannel, Susanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148393
Tiivistelmä
Yhteisöllinen tapahtumatuotanto sosiaalisessa mediassa katsoo tapahtumatuotantoa uudesta näkökulmasta. Prosessin alkusysäys on yleisössä, siinä mitä mahdollinen yleisö tahtoo kokea. Siirtyminen taide- tai tilaajalähtöisestä tuotannosta yleisölähtöiseen ja silti ammattimaisesti tehtävään tuotantoon on mielenkiintoinen prosessi. Sosiaalinen media puolestaan on tämän päivän työkalu yhteyden pitämiseen ja tiedon keräämiseen, alusta yhteiselle suunnittelulle ja markkinoinnille. Se on samalla sekä työkalu että verkosto.
Tässä työssä suunnitellaan ja toteutetaan Mäntsälän kunnan kulttuuriviikon avajaispäivä valtaosin sosiaalisessa mediassa sen omin keinoin. Keskeisenä tavoitteena on innostaa iso joukko ihmisiä osallistumaan Mäntsälän kulttuuriviikon avajaispäivän suunnitteluun sosiaalisessa mediassa kannustaen samalla kasvokkaiseen kohtaamiseen itse tapahtumassa. Innovatiivinen tutkimusote tuottaa ohjeistuksen kulttuurituottajille tapahtuman suunnittelusta yhdessä mahdollisen yleisön kanssa.
Tapahtuma sai nimen ja muodon sekä sisältönsä joukkoistetuista keskusteluista Facebookissa. Kommentointi ennen tapahtumaa jäi määrällisesti vähäiseksi, mutta se ei vähentänyt keskustelun laadullista merkitystä. Tapahtuman aikana kerätyn yleisökyselyn vastaukset osoittivat, että tapahtuma oli onnistunut ja siihen osallistuneet kokivat olevansa osa isompaa kulttuuriyhteisöä. Joukkoistamalla tapahtumatuotannon verkostossa olevalle parviälylle onnistuin tavoitteessani luoda toimivat puitteet yhteisöllisyyttä vahvistavalle tapahtumalle.
Työn loppuun olen koonnut erityisesti tapahtumatuotantoa ajatellen merkittävää tietoa tapahtumien suunnittelusta ja markkinoinnista sosiaalisessa mediassa.
Tässä työssä suunnitellaan ja toteutetaan Mäntsälän kunnan kulttuuriviikon avajaispäivä valtaosin sosiaalisessa mediassa sen omin keinoin. Keskeisenä tavoitteena on innostaa iso joukko ihmisiä osallistumaan Mäntsälän kulttuuriviikon avajaispäivän suunnitteluun sosiaalisessa mediassa kannustaen samalla kasvokkaiseen kohtaamiseen itse tapahtumassa. Innovatiivinen tutkimusote tuottaa ohjeistuksen kulttuurituottajille tapahtuman suunnittelusta yhdessä mahdollisen yleisön kanssa.
Tapahtuma sai nimen ja muodon sekä sisältönsä joukkoistetuista keskusteluista Facebookissa. Kommentointi ennen tapahtumaa jäi määrällisesti vähäiseksi, mutta se ei vähentänyt keskustelun laadullista merkitystä. Tapahtuman aikana kerätyn yleisökyselyn vastaukset osoittivat, että tapahtuma oli onnistunut ja siihen osallistuneet kokivat olevansa osa isompaa kulttuuriyhteisöä. Joukkoistamalla tapahtumatuotannon verkostossa olevalle parviälylle onnistuin tavoitteessani luoda toimivat puitteet yhteisöllisyyttä vahvistavalle tapahtumalle.
Työn loppuun olen koonnut erityisesti tapahtumatuotantoa ajatellen merkittävää tietoa tapahtumien suunnittelusta ja markkinoinnista sosiaalisessa mediassa.