Nuorten työntekijöiden sitouttaminen Oulun Osuuspankissa
Taistra, Wanda (2021)
Taistra, Wanda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290430
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia ja kehittää Oulun Osuuspankin nuorten työntekijöiden sitouttamista. Oulun Osuuspankki kuuluu OP-ryhmään, joka on Suomen johtava finanssiryhmä. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää tekijät, jotka voisivat parantaa nuorten työntekijöiden sitoutumista organisaatioon. Sitoutumisen keinoja tutkitaan ensin ratkaisemalla nykyisen sitoutumisen vaihe. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen teemahaastattelu ja kyselylomakkeet, joiden avulla pyrittiin löytämään nuorten työntekijöiden nykyinen sitoutumisen vaihe ja keinot, joilla sitoutumista parannettaisiin. Työn teoria pohjautuu sitoutumiseen vaikuttaviin tekijöihin, kuten työhyvinvointiin, palkitsemiseen ja motivointiin. Teorian avulla pyrittiin ymmärtämään sitoutumisen tyyppejä ja vaiheita. Näiden pohjalta tehtiin kaksi kyselylomaketta ja haastattelu. Tutkimustulokset vahvistivat näkemystä terveestä työyhteisöstä, jossa työilmapiiri on erityisen hyvä. Tutkimuksen avulla löydettiin kuitenkin tekijöitä, joita nuoret työntekijät kokevat organisaation kehityskohteina. Haastattelun avulla sain työntekijöiltä konkreettisia keinoja, joita yritys voisi tehdä, jotta nuoret työntekijät sitoutuisivat organisaatioon paremmin. Näitä olivat esimerkiksi työntekijän kehittymismahdollisuudet, palkitseminen ja arvot. Oulun Osuuspankki mielletään yleisesti arvostetuksi työnantajaksi ja tätä näkemystä tukivat myös haastattelun tulokset. Iso organisaatio mahdollistaa monenlaiset työtehtävät ja useat haastateltavat näkivät itsensä sitoutuvan yritykseen pidemmälläkin aikavälillä. Tutkimus on yritykselle ajankohtainen, sillä organisaatiossa on jatkuva tarve uusista työntekijöistä. Nuorten työntekijöiden ymmärtäminen auttaa organisaatiota pitämään luotettavat työntekijät organisaatiossa. Pitkät työsuhteet pitävät yrityksen sisäisen tiedon organisaation sisällä ja lisäävät asiakastyytyväisyyttä, sillä tutut ja ammattitaitoiset työntekijät antavat asiakkaalle luotettavan kuvan. Työyhteisön kehittäminen on erityisen tärkeää, koska organisaatioon sitoutuminen on vahvasti yhteydessä organisaation tulokseen