Positiv social samvaro : Diskussionsunderlag för att stöda social samvaro i daghemsmiljö
Bäck, Annika; Stenström, Martina (2013)
Bäck, Annika
Stenström, Martina
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179311
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa projektia ”Det resilienta barnet” ja tehty yhteistyössä Folkhälsan ry:n ja ammattikorkeakoulun Novian hoito- ja sosiaalialan kanssa. Projektin tavoitteena on valmistaa voimavaroja vahvistavia malleja, toimintaa ja materiaalia päiväkodeille.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää keskustelupohja, joka tukee sosiaalista kanssakäymistä leikin yhteydessä, päiväkotiympäristössä Keskustelupohjan kohderyhmänä ovat 3-4-vuotiaat. Opinnäytetyö perustuu seuraavaan kysymyksenasetteluun: mitä sosiaalinen kanssakäyminen leikissä tarkoittaa 3-4-vuotiaalle? Mtkä ovat teemat, joita keskustelupohjassa pitäisi ottaa huomioon, jotta se innostaisi keskustelemaan positiivisesta kanssakäymisestä leikissä?
Opinnäytetyössä on teoriaosa sekä tuote Teoriaosassa käsitellään 3–4-vuotiaan kanssakäymistä leikissä. Opinnäytetyön tuloksena on keskustelpohja, joka koostuu kolmesta kortista, joissa käsitellään vuorovaikutusta leikissä, kanssakäymistä leikissä ja kohtaamista leikissä. On tärkeää että lapsi tuntee olevansa osallinen ja että hän voi vaikuttaa sosiaaliseen kanssakäymiseen päiväkodissaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää keskustelupohja, joka tukee sosiaalista kanssakäymistä leikin yhteydessä, päiväkotiympäristössä Keskustelupohjan kohderyhmänä ovat 3-4-vuotiaat. Opinnäytetyö perustuu seuraavaan kysymyksenasetteluun: mitä sosiaalinen kanssakäyminen leikissä tarkoittaa 3-4-vuotiaalle? Mtkä ovat teemat, joita keskustelupohjassa pitäisi ottaa huomioon, jotta se innostaisi keskustelemaan positiivisesta kanssakäymisestä leikissä?
Opinnäytetyössä on teoriaosa sekä tuote Teoriaosassa käsitellään 3–4-vuotiaan kanssakäymistä leikissä. Opinnäytetyön tuloksena on keskustelpohja, joka koostuu kolmesta kortista, joissa käsitellään vuorovaikutusta leikissä, kanssakäymistä leikissä ja kohtaamista leikissä. On tärkeää että lapsi tuntee olevansa osallinen ja että hän voi vaikuttaa sosiaaliseen kanssakäymiseen päiväkodissaan.