Kohti yksilöllisempää opintopolkua - opintojen henkilökohtaistaminen Case: Laurea Lohja
Granström, Sini (2013)
Granström, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209647
Tiivistelmä
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä on Laurea Lohjan opiskelijoiden ja henkilökunnan näkemys siitä, mitä on opintojen henkilökohtaistaminen, millaisia työvälineitä kampuksella on käytössä ja kuinka niitä käytetään/tulisi käyttää. Tavoitteena oli palvelumuotoilun menetelmin edelleen kehittää Laurea Lohjan kampuksen liiketalouden ja hoitotyön opiskelijoiden palvelupolkua vastaamaan tehokkaammin sekä kampuksen, että sen opiskelijoiden tarpeisiin. Tavoitteena oli, että palvelupolun avulla kampuksen opiskelijoiden ja sen henkilökunnan on helpompi suunnitella opintojen suoritusta entistä joustavammin ja tehokkaammin. Palvelupolkuna on käsitelty opiskeluaikaa Lohjan Laureassa.
Palvelupolkua suunniteltiin ja kehitettiin tässä opinnäytetyössä vain sen ydinpalvelun osalta eli siitä, kun opiskelija aloittaa opintonsa, aina hänen valmistumiseensa asti. Tavoitteena oli kuvata opiskelijoiden ja henkilökunnan näkemys palvelupolusta ja siihen liittyvistä palvelutuokioista ja kontaktipisteistä.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin käyttäjälähtöisen suunnittelusta, palvelumuotoilusta sekä oppimisteorioista. Teoreettisen viitekehyksen lähdemateriaaleina käytettiin alan tietokirjallisuutta, artikkeleita sekä sähköisiä dokumentteja. Opinnäytetyön päälähteinä käytettiin Sandersin & Stappersin, Mattelmäen sekä Couragen & Baxterin käyttäjälähtöistä suunnittelua koskevia teoksia, Stickdornin & Sneiderin, Miettisen & Koiviston sekä Tuulaniemen ja Moritzin palvelumuotoilun teoksia. Oppimisteorioita on käsitelty Tynjälän teosten myötä.
Lähestymistapana oli toimintatutkimus ja tutkimusote kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusme-netelmien valinta tehtiin tukemaan tutkimukselle esitettyjä tavoitteita. Tutkimusmenetelminä käytettiin yhteissuunnittelua, fokusryhmähaastattelua, teemahaastattelua, persoonia ja pal-velupolkua.
Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin odotusten mukaisesti. Opiskelijoiden palvelupolku kuvattiin sekä kirjallisesti, että graafisesti esitettynä. Palvelupolku kuvaa, kuinka opiskelijoiden opintopolun tulisi heidän eli käyttäjien, sekä kampuksen henkilökunnan mielestä edetä opintojen alusta aina valmistumiseen saakka. Palvelupolku kuvaa palvelutuokiot, sekä palvelun kontaktipisteet ja näin ollen polku toimii hyvänä ohjeena sekä kampuksen henkilökunnalle, että opiskelijoille opintoja suunniteltaessa.
Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheeksi esitetään vain opiskelijoille suunnattua tutkimusta, jossa kartoitetaan opintopolun rakentumista entistä voimakkaammin opiskelijoiden näkökulmasta.
Palvelupolkua suunniteltiin ja kehitettiin tässä opinnäytetyössä vain sen ydinpalvelun osalta eli siitä, kun opiskelija aloittaa opintonsa, aina hänen valmistumiseensa asti. Tavoitteena oli kuvata opiskelijoiden ja henkilökunnan näkemys palvelupolusta ja siihen liittyvistä palvelutuokioista ja kontaktipisteistä.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin käyttäjälähtöisen suunnittelusta, palvelumuotoilusta sekä oppimisteorioista. Teoreettisen viitekehyksen lähdemateriaaleina käytettiin alan tietokirjallisuutta, artikkeleita sekä sähköisiä dokumentteja. Opinnäytetyön päälähteinä käytettiin Sandersin & Stappersin, Mattelmäen sekä Couragen & Baxterin käyttäjälähtöistä suunnittelua koskevia teoksia, Stickdornin & Sneiderin, Miettisen & Koiviston sekä Tuulaniemen ja Moritzin palvelumuotoilun teoksia. Oppimisteorioita on käsitelty Tynjälän teosten myötä.
Lähestymistapana oli toimintatutkimus ja tutkimusote kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusme-netelmien valinta tehtiin tukemaan tutkimukselle esitettyjä tavoitteita. Tutkimusmenetelminä käytettiin yhteissuunnittelua, fokusryhmähaastattelua, teemahaastattelua, persoonia ja pal-velupolkua.
Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin odotusten mukaisesti. Opiskelijoiden palvelupolku kuvattiin sekä kirjallisesti, että graafisesti esitettynä. Palvelupolku kuvaa, kuinka opiskelijoiden opintopolun tulisi heidän eli käyttäjien, sekä kampuksen henkilökunnan mielestä edetä opintojen alusta aina valmistumiseen saakka. Palvelupolku kuvaa palvelutuokiot, sekä palvelun kontaktipisteet ja näin ollen polku toimii hyvänä ohjeena sekä kampuksen henkilökunnalle, että opiskelijoille opintoja suunniteltaessa.
Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheeksi esitetään vain opiskelijoille suunnattua tutkimusta, jossa kartoitetaan opintopolun rakentumista entistä voimakkaammin opiskelijoiden näkökulmasta.