Big data -teknologian perusteet ja mahdollisuudet
Juurinen, Susanna (2013)
Juurinen, Susanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265249
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia tiedonhallintaa ja big data -ratkaisujen käytännön toteutusta, mahdollisuuksia, haasteita ja hyötyjä. Työssä kuvataan tiedon määrän kehitystä, keräysprosesseja ja -menetelmiä sekä pohditaan tiedonhallinnan vaatimuksia ja tietoturvallisuutta. Työn tarkoitus oli selvittää tiedonhallinnan ja analytiikan uusimman trendin, big datan, vaikutusmahdollisuuksia organisaatioiden toimintaan.
Tiedon analytiikkaa voidaan valjastaa liiketoiminnan tai muiden toimialueiden tarpeisiin tutkimalla esimerkiksi asiakaskäyttäytymistä erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä. Tämä tuo yritykselle aivan uudentyyppisiä toimintamahdollisuuksia, kuten yksilöidyn ja kohdennetun markkinoinnin. Joskus toimintaa ja tapahtumia on tarve tutkia pitkältäkin ajanjaksolta vertaillen useamman tietolähteen sisältöä keskenään. Väärinkäyttötapauksissa taas lähdejärjestelmään tallennettujen tietojen eheys saattaa joutua kyseenalaiseksi. Näistä syistä, tai esimerkiksi PCI-standardin velvoittamana, tarve tapahtumatiedon keskitys-, hallinta- ja analysointiratkaisuille kasvaa jatkuvasti. Yhä useammin myös saatavilla olevan informaation määrä on liian suuri hallittavaksi perinteisillä analysointiratkaisuilla. Big data -teknologialla monimuotoisen ja määrältään suuren informaatiojoukon käsittely ja analysointi voidaan suorittaa tehokkaasti ja nopeasti.
Työ toteutettiin keräämällä tietoa tutkimuslaitosten julkaisuista, lehtiartikkeleista ja raportoiduista käyttökohde-esimerkeistä. Toimialakohtaisiin esimerkkeihin saatiin lisänäkemystä myös asiantuntijahaastatteluilla. Työ soveltuu yleiskuvaukseksi ja perusmateriaaliksi niille henkilöille, jotka työskentelevät tiedonhallinnan parissa tai kehittävät analyyttisiä ratkaisuja.
Tiedon analytiikkaa voidaan valjastaa liiketoiminnan tai muiden toimialueiden tarpeisiin tutkimalla esimerkiksi asiakaskäyttäytymistä erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä. Tämä tuo yritykselle aivan uudentyyppisiä toimintamahdollisuuksia, kuten yksilöidyn ja kohdennetun markkinoinnin. Joskus toimintaa ja tapahtumia on tarve tutkia pitkältäkin ajanjaksolta vertaillen useamman tietolähteen sisältöä keskenään. Väärinkäyttötapauksissa taas lähdejärjestelmään tallennettujen tietojen eheys saattaa joutua kyseenalaiseksi. Näistä syistä, tai esimerkiksi PCI-standardin velvoittamana, tarve tapahtumatiedon keskitys-, hallinta- ja analysointiratkaisuille kasvaa jatkuvasti. Yhä useammin myös saatavilla olevan informaation määrä on liian suuri hallittavaksi perinteisillä analysointiratkaisuilla. Big data -teknologialla monimuotoisen ja määrältään suuren informaatiojoukon käsittely ja analysointi voidaan suorittaa tehokkaasti ja nopeasti.
Työ toteutettiin keräämällä tietoa tutkimuslaitosten julkaisuista, lehtiartikkeleista ja raportoiduista käyttökohde-esimerkeistä. Toimialakohtaisiin esimerkkeihin saatiin lisänäkemystä myös asiantuntijahaastatteluilla. Työ soveltuu yleiskuvaukseksi ja perusmateriaaliksi niille henkilöille, jotka työskentelevät tiedonhallinnan parissa tai kehittävät analyyttisiä ratkaisuja.