Tietokone osana esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen oppimisympäristöä Hyvinkäällä
Knape, Anne-Marie (2013)
Knape, Anne-Marie
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310273
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ja tukea esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen oppimisympäristön rakentumista lahjoituksena saaduille KidSmart-tietokoneille. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatuspalvelut.
Opinnäytetyön taustateoria oli ekspansiivinen oppiminen ja kehittävä työn tutkimus. Koska teoriat olivat hyvin laajat, tässä opinnäytetyössä pitäydtiin vain teorioiden päälinjauksissa.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomake lähetettiin kaikkiin KidSmart-tietokoneen lahjoituksena saaneisiin päiväkoteihin yhdelle kasvattajaryhmälle vastattavaksi. Kysymykset olivat avoimia kysymyksiä. Ne peilasivat ekspansiivisen oppimisen syklejä. Näin ollen opinnäytetyön luonne muodostui kvalitatiiviseksi. Kysymyslomakkeista saatua aineistoa käsiteltiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen mukaan lähes kaikki kyselylomakkeen palauttaneet päiväkotiryhmien kasvattajat olivat kyenneet kehittämään lapsiryhmänsä oppimisympäristöä KidSmart-tietokoneen avulla. Vastauksista ilmeni, kuinka tietokoneen mukana tulleita pelejä oli pelattu. Tietokonetta oli hyödynnetty erilaisissa projekteissa ja tiedonhankinnassa. Haasteiksi koettiin kasvat-tajien puutteelliset ATK-taidot, ajanpuute pedagogiikan rakentamiseen sekä lasten ja henkilöstön vaihtuvuus. Haasteita ratkottiin ja pedagogiikkaa kehitettiin yhteisen arvioinnin myötä. Toiminta viittasi suoraan ekspansiivisen oppimisen oppimissykliin. Vanhaan toimintakulttuuriin liitettiin yhdessä luodun uuden näkemyksen myötä uusia osia. Kyseinen toiminta oli verrattavissa ekspansiivisen oppimisen sykleihin.
Opinnäytetyön taustateoria oli ekspansiivinen oppiminen ja kehittävä työn tutkimus. Koska teoriat olivat hyvin laajat, tässä opinnäytetyössä pitäydtiin vain teorioiden päälinjauksissa.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomake lähetettiin kaikkiin KidSmart-tietokoneen lahjoituksena saaneisiin päiväkoteihin yhdelle kasvattajaryhmälle vastattavaksi. Kysymykset olivat avoimia kysymyksiä. Ne peilasivat ekspansiivisen oppimisen syklejä. Näin ollen opinnäytetyön luonne muodostui kvalitatiiviseksi. Kysymyslomakkeista saatua aineistoa käsiteltiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen mukaan lähes kaikki kyselylomakkeen palauttaneet päiväkotiryhmien kasvattajat olivat kyenneet kehittämään lapsiryhmänsä oppimisympäristöä KidSmart-tietokoneen avulla. Vastauksista ilmeni, kuinka tietokoneen mukana tulleita pelejä oli pelattu. Tietokonetta oli hyödynnetty erilaisissa projekteissa ja tiedonhankinnassa. Haasteiksi koettiin kasvat-tajien puutteelliset ATK-taidot, ajanpuute pedagogiikan rakentamiseen sekä lasten ja henkilöstön vaihtuvuus. Haasteita ratkottiin ja pedagogiikkaa kehitettiin yhteisen arvioinnin myötä. Toiminta viittasi suoraan ekspansiivisen oppimisen oppimissykliin. Vanhaan toimintakulttuuriin liitettiin yhdessä luodun uuden näkemyksen myötä uusia osia. Kyseinen toiminta oli verrattavissa ekspansiivisen oppimisen sykleihin.