• 1,2 miljardin uutinen : Miten Äänekosken tehtaasta raportoidaan? 

      Suopanki, Kaisu (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2017)
      Huhtikuussa 2014 metsätalouskonserni Metsä Group ilmoitti aikeistaan rakennuttaa Äänekoskelle Suomen historian kalleimman sellutehtaan. Itse se nimittää tehdasta biotuotetehtaaksi. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten ...
    • 2000-luvun leikkaajan työtavat ja hyvinvointi 

      Humalainen, Aleksi (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)
      Elokuvanteon digitalisoitumisen myötä ovat elokuvaleikkaajan työvälineet ja työtavat muuttuneet radikaalisti viimeisen 15 vuoden aikana. Filmimateriaali on jäänyt historiaan ja tilalle on tullut kasa kovalevyjä. Leikkauspöytä ...
    • 25 kuvaa sekunnissa kertoo enemmän : Sisällönhallintajärjestelmän digitaalisen ohjeiston suuntaviivat 

      Eschner, Eveliina (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2010)
      Tässä opinnäytetyössä lähdettiin kehittämään yhteistyötahon sisällönhallintajärjestelmän ohjeistokäytäntöjä. Työn ensisijaisena tutkimuksen kohteena on niin sanottujen ruutunau-hoitteiden kasvava genre, jonka asettamia ...
    • 2d- ja 3d-informaatiografiikan ja -animaation tuottaminen oppikirjamateriaaleihin : vuorovaikutteisuus PDF-formaatissa ja sen toimivuus eri laitteissa 

      Turtiainen, Elvi (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2014)
      Opinnäytetyöni on asiakkaalle tehtävän oppikirjamateriaalin verkkoaineistoon liittyvä infografiikka, joka sisältää 2d- ja 3d-grafiikkaa sekä -animaatiota. Tämä infografiikka toimii lopullisessa muodossaan interaktiivisena ...
    • 2D-animaation teksturointi After Effectsissä 

      Pöllänen, Hanna-Mari (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2018)
      Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten After Effects -ohjelmalla voi luoda erilaisia tekstuureita 2D-animaatiotuotannossa. Tutkielmassa tarkastellaan yhtä pienellä tuotantotiimillä toteutetun ...
    • 2D-animaatiotekniikoiden vertailu digitaalisessa tarinankerronnassa 

      Vainiomäki, Ken (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2018)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia frame by frame- ja avainkehysanimaation eroja ja sitä, miten näitä kahta 2D-animaatiotekniikkaa voi yhdistellä ajankäytön kannalta kaikkein tehokkaimmalla tavalla laadusta ...
    • 2D-animaatiotuotannon optimointi 

      Saturo, Reetta (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2015)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia 2D-animaatiotuotannon optimoinnin mahdollisuuksia tiukan tuotantoaikataulun vaatimuksissa. Tutkielmassa tarkastellaan kahta asiakasprojektia, jotka on toteutettu pienellä ...
    • 2D-deformaatio-animaatio peligrafiikassa 

      Falck, Tia (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2017)
      Opinnäytetyössä tavoitteena oli esitellä deformaatio-animaation hyötyjä peligrafiikassa. Esimerkillisenä pelinä käytettiin pääasiassa Vanillawaren Dragon’s Crownian, koska siinä yhdistyvät perinteinen sprite sheet ...
    • 2D-grafiikan käyttö peliprojektissa 

      Reimi-Orsa, Anniina (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2010)
      Opinnäytetyö on projektikuvaus, jossa on käsitelty kaksiulotteisen grafiikan käyttöä peliprojektissa toteutettujen töiden kautta. Työharjoittelussani tuotin materiaalia peliprojektiin, jonka maailma luotiin pääasiassa ...
    • 2D-mobiilipelin kenttägrafiikkojen suunnittelu 

      Rantanen, Elias (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2015)
      Käsittelen opinnäytetyössäni 2D-mobiilipelin kenttägrafiikkojen toteutusta. Monet läpi käymäni tekniikat ja periaatteet ovat yleispäteviä muihinkin peligrafiikan osa-alueisiin ja muihin peligenreihin. En pureudu ...
    • 2D-pelin luominen Construct 2 -ohjelmalla : suunnittelusta ja tuotannosta demoon 

      Wargh, Andreas (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2014)
      Tämä opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta ja kirjallisesta osasta. Toiminnallinen osa koostuu tuotetusta pelidemosta, joka löytyy liitteistä (ks. liite 2.). Opinnäytetyön toiminnallisena osiona tehtiin 2D-peli Construct ...
    • 2D-Videopelin graafisen sisällön suunnittelu: case Insectica 

      Andersson, Ilkka (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2014)
      Tavoitteena tässä opinnäytetyössä on kertoa peligraafikon työosuudesta videopeliprojektissa. Tällä tavoitellaan kokonaiskuvaa erilaisista työvaiheista, joita se pitää sisällään. Lisäksi kerrotaan myös peligraafikon ...
    • 360-kuvitus 

      Heleä, Elisa (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2017)
      Opinnäytetyössä tutkittiin 360-kuvituksen käyttökohteita ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia laaja-alaisempi kuvapinta tuo mukanaan. Työ keskittyi tarkastelemaan aihetta erityisesti toteutettavaksi kolmiulotteisessa ...
    • 3D camera tracking 

      Tarkka, Lauri (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2009)
      Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia 3D camera tracking -tekniikkaa ja sen mahdollistamia etuja lisäarvon tuojana. Opinnäytetyöhön sisältyi projekti, jossa MTV3:n kanavatunnukseen lisättiin 3D-teksti hyödyntäen 3D camera ...
    • 3D-animaatiohahmojen uskottavuus : Tapaus: ”The Nerd” 

      Koiranen, Mikko (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2012)
      Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa alusta loppuun itsenäisesti lyhyt animaatioelokuva The Nerd, jossa perehdyttiin erityisesti kasvojen ilmeisiin ja animaatioon. Tarkoituksena oli tuottaa ...
    • 3D-animaatiohahmon sisältävä live action -kuva animaation näkökulmasta : Case Supermarsu 

      Lempinen, Antti (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2018)
      Opinnäytetyöni ensisijainen tavoite oli selvittää, miten saadaan uskottavasti lisättyä 3D-hahmoanimaatio live action -kuvaan. Kiinnostukseni aiheeseen heräsi, kun olin työharjoittelussa Plotwise Oy:ssä, joka vastasi muun ...
    • 3D-animaation elokuvaus : elokuvauksen estetiikan soveltaminen 3D-animoituun elokuvaan 

      Heiskanen, Mikko (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2015)
      Tässä opinnäytetyössä käyn läpi 3D-ohjelman sisäisen kameran esteettistä käyttöä animaatiossa ja kohtausten lavastamisessa. Käsittelen myös jonkin verran esituotantoa, koska se vaikuttaa animaation elokuvauksen estetiikan ...
    • 3D-animaation yhdistäminen live-kuvaan : 3D-objektien ja live-kuvan dynaamisen valotilanteen vuorovaikutus 

      Lehtinen, Jyrypekka (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2017)
      Tämän opinnäytetyö tutkielman tavoitteena oli ensisijaisesti selvittää, mitä tulisi ottaa huomioon kuvakerronnan kohtauksen rakentamis- ja toteutusvaiheessa, kun tarkoitus on käyttää 3D-animaatiota upotettuna live-kuvaan. ...
    • 3D-grafiikan käyttö web-ympäristössä 

      Koskelo, Kasperi (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2018)
      Tämän työn tarkoitus on selventää web-ympäristöön suunnatun 3D-grafiikan työstämiseen vaadittuja resursseja ja työkaluja. Keskeisimpänä kohderyhmänä löydetylle tiedolle ovat web-kehityksen parissa ...
    • 3D-grafiikka sarjakuvan työvälineenä 

      Kosunen, Elisa (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2016)
      Opinnäytetyössä tarkasteltiin 3D-mallintamisen hyötyjä ja haittoja sarjakuvapiirtämisen työvälineenä, tavoitteena löytää tehokas ja aikaa säästävä tapa käyttää 3D-malleja apuna ympäristöjen luomisessa sarjakuvaan. Opi ...