Haku
Viitteet 1-10 / 18
”Siinähän muuttui tosi radikaalisti tosi paljon” : Opetussuunnitelmauudistus Länsi-Uudenmaan musiikkiopistossa 2017–2018
(2021)
Musiikkioppilaitoksissa otettiin syksyllä 2018 käyttöön uudet opetussuunnitelmat, jotka perustuvat Opetushallituksen vuonna 2017 antamiin Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Tämä ops-uudistus johdatteli ...
Musiikkiteatteriproduktiot musiikkiopistoissa : Kuinka nyhjätä tyhjästä, tehdä oravannahkakauppaa ja innostaa ihmisiä
(2021)
Opinnäytetyöni aiheena ovat musiikkiteatteriproduktiot ja niiden tekeminen musiikkiopistoissa. Lähtökohtana työhön oli kysymys siitä, miksi niin harva musiikkiopisto on tehnyt musiikkiteatteriproduktioita ja kuinka yhä ...
Uudistuva opettajuus ja sisäisen motivaation tukeminen
(2021)
Maailman muuttuessa myös odotukset opettajuutta kohtaan ovat muuttuneet. Yrittäessäni hahmottaa näitä odotuksia nousi kysymys: Mitä kaltaiseni opettaja voi tehdä tukeakseen oppilaan sisäistä motivaatiota? Tässä opinnäytetyössä ...
Muskariopeksi Kaliforniaan : Oppijalähtöisen musiikkileikkikoulun vieminen toiseen kulttuuriin erilaisten odotusten keskelle
(2020)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia, miten oppijalähtöistä varhaisiän musiikkikasvatusta voitaisiin viedä alueelle, jossa sitä ei vielä ole laajemmalla tasolla. Työni rajautui tarkastelemaan sitä, miten suomalainen ...
Sano se säveltäen! : Säveltämisen pedagogiikan kehittämishankkeen toteutus Savonlinnan Musiikki- ja Tanssiopistossa lukuvuotena 2019 – 2020
(2021)
Tutkimukseni käsittelee järjestämäni säveltämisen pedagogiikan koulutushankkeen vaikuttavuutta Savonlinnan Musiikki- ja Tanssiopiston arkeen ja toimintakulttuuriin. Koulutusprojekti kesti lukuvuoden 2019–2020, ja siihen ...
Työelämälähtöisyys musiikin hahmottamisen opetuksessa: uuden opetusmallin suuntaviivat Turun konservatorion ammatillisessa pop & jazz -koulutuksessa
(2020)
Opinnäytetyöni käsittelee työelämälähtöistä musiikin hahmottamisen opetusta. Tarkastelen ensin työelämälähtöisyyttä, minkä jälkeen muotoilen työelämälähtöisen opetuksen mallin Turun konservatorion ammatilliseen koulutukseen. ...
Sävellajiajattelun korostaminen pop/jazz-musiikin teoriaopetuksessa : metodi ja työtavat V7 asteen rikastuttamiseksi
(2023)
Opinnäytetyöni aihe sävellajiajattelua korostavasta teoriaopetuksesta perustuu havaintooni teoriaoppilaiden usein puutteellisesta sävellajien hallitsemisesta. Tämä paljastuu kun harmoniassa siirrytään käsittelemään sävellajien ...
Mitä lauluntekijän tarvitsee tietää säveltämisestä?
(2021)
Tässä opinnäytetyössä tutkin, mitä lauluntekijän tarvitsee tietää säveltämisestä. Käsittelen aihetta laulunkirjoituksen pedagogiikan ja alempien koulutusasteiden kuten kansanopistojen kontekstissa. Matalan kynnyksen ...
Oppia leikin varjolla : Jousivalmut orkesteripolun alussa
(2021)
Syksyllä 2020 sain ohjattavakseni ensimmäisen vuoden oppilaista koostuvan jousiryhmän. Tällaista ryhmää ei musiikkiopistossamme vielä ollut ja sain vapaat kädet lähteä toimintaa suunnittelemaan ja toteuttamaan. Tämän ...
Säveltäminen osana musiikin hahmotusaineiden oppimista : Tonaalisen musiikin sävellysapplikaatio: Tomusäppi
(2021)
Olemme kehittäneet Metropoliassa ohjelmointia opiskelevan Otto Kupiaisen kanssa verkkosivun, jonka avulla tehdään lyhyitä tonaalisia sävelmiä. Verkkosivun, joka löytyy osoitteesta www.tomusäppi.fi, tavoitteena on harjoitella ...